Forskning

Flerspråkiga förskolebarn får hjälp av pekplattor

2015-11-09

Pekplattor är extra bra för flerspråkiga förskolebarn. Med hjälp av dem kan de få höra böcker på sitt andra modersmål, använda pedagogiska appar och kommunicera med barn på andra förskolor via t ex Skype – en insats som är viktig inte minst för de barn som talar ett minoritetsspråk. Det visar en ny licentiatavhandling från Uppsala universitet.

- Min studie visar att ett aktivt arbete med pekplattor inom förskolan är bra för kommunikationen för alla barn, särskilt de yngre som inte har lärt sig att tala och läsa. För barn som inte har svenska som modersmål kan plattorna vara extra viktiga, eftersom de har svårt att få hjälp av svenskspråkig personal, säger Petra Petersen, forskare vid Uppsala universitet.

Det finns fem minoritetsspråk i Sverige, och i 74 kommuner har barn rätt att få gå i förskolan på sitt modersmål om det är antingen finska, samiska eller meänkieli. I arbetet i sin avhandling Appar och agency – Barns interaktion med pekplattor i förskolan, har Petra Petersen följt förskolegrupper med barn mellan ett och sex år, där de flesta var svenskspråkiga, men stor del av barnen var tvåspråkiga och talade både svenska och finska.

- All personal talade inte finska och det kan vara svårt för dem att tillgodose barnens behov av modersmålet. Det går förstås att låna böcker på finska på biblioteket, men vem ska läsa dem om personalen inte kan? Alla pedagoger kan ha svårt att få till flerspråkiga aktiviteter. Med pekplattorna har de möjlighet att skapa engagemang hos de andra barnen och väcka intresse för språk. Att tillsammans ta reda på vad olika saker heter på exempelvis finska, kan vara ett sätt, säger Petra Petersen.

Oavsett språk har pekplattorna pedagogisk betydelse för alla barn, eftersom kommunikationen bygger på bilder och inte på att man kan läsa eller skriva. Det kan minska barns beroende av vuxna och samtidigt skapa möjligheter för barn att använda sina egna kreativa och nyskapande förmågor.

- Det handlar inte om att barn ska sitta ensamma med pekplattan för att spara in på personal, utan om att de ska få arbeta självständigt och fokusera på vad de vill göra, istället för att behöva en vuxen som förklarar hur det ska göra. Apparna måste förstås väljas med omsorg och understödja lärandet.

Läs Appar och agency – Barns interaktion med pekplattor i förskolan.