Nyheter och press

Speldesign i snabb utveckling

2014-04-09

Alexander Westerdahl i förgrunden har med elgitarren för att spela in ljudeffekter. Här pågår spelutveckling långt in på kvällarna.

För att bli en bra speldesigner gäller det att greppa den senaste tekniken – men också att utvecklas som konstnär. På utbildningen i speldesign i Visby råder en kreativ miljö, där skissblocket och gitarren har sin givna plats bland datorerna.

I ett av husen på Campus Gotland pågår intensiv spelutveckling. Vi gläntar på dörren till en av datorsalarna där några förstaårsstudenter har samlats kring ett bord. De jobbar koncentrerat med sina spelprojekt.

Alexander Westerdahl har en elgitarr i knät. Han spelar in ljudeffekter till ett spel som han och kompisen Simon Strandh på andra sidan bordet jobbar med.

– Vi behöver ljudet av en soptunna som ramlar i backen. Spelet handlar om en gubbe som är arg på allt och alla under en demonstration.

Bredvid sitter Anders Wetter och tecknar i ett skissblock. Han började spela dataspel som fyraåring och har redan hunnit utveckla sina första två spel.

– Jag jobbar med ett eget koncept vid sidan av studierna också. Det här pågår dygnet runt, säger han och ler.

De andra runt bordet nickar igenkännande. Det händer ofta att de stannar kvar här efter dagens slut.

– Jag tillbringar mer tid här än hemma. Ändå går jag hem med ett leende varje kväll, säger Adam Wrange.

Söktrycket är högt på utbildningen i speldesign på Campus Gotland. Dataspelsindustrin är en framtidsbransch där Sverige ligger i framkant, med flest utvecklade spel per capita.

– Det kommer nya tekniska möjligheter varje vecka. Våra studenter ska kunna dagens teknik men framför allt vara rustade för kommande teknik, säger professor Steven Bachelder.

När utbildningen startade 2001 var det Sveriges första högre utbildning i speldesign och en av de första i världen. Numera är institutionen för speldesign en del av Uppsala universitet, med hemvist i Visby.

Under åren har utbildningen rönt en hel del internationell uppmärksamhet. I maj är det dags för årliga Gotland Game Conference. Dit kommer också en internationell panel som bedömer spel som studenterna har gjort.

Under 2013 deltog institutionen i Tokyo Game Show som första europeiska lärosäte. I montern visade de tre spel som utvecklats av studenter och vunnit pris i Swedish Game Awards (se faktaruta).

– Vi var det första europeiska universitet som deltog vid Tokyo Game Show och fick mycket uppmärksamhet. Studenterna blev väldigt uppvaktade av japanska producenter, vi blev faktiskt överraskade av det stora intresset, säger Steven Bachelder.

Här finns en internationellt sammansatt lärargrupp, vilket ökar dynamiken. Från Japan kommer två forskare med sammanlagt 50 års erfarenhet från Tokyo Institute of Technology och forskningsenheten på Japans nationella television, (NHK).

– De hjälper oss att göra kopplingen mellan forskningen inom ny teknik och spel. Vi måste förbereda studenterna för framtiden, så att de vänjer sig vid att implementera sina idéer med helt nya tekniker. Annars blir det svårt för dem att göra sig gällande.

Studenterna får lära sig att behärska tekniken, men framför allt att hitta ett eget konstnärligt uttryckssätt.

– De måste vara duktiga på teknik, men tekniken får inte vara ett mål i sig, den är bara ett redskap. Den tekniska utvecklingen är påtaglig och påverkar hela miljön, men egentligen ska de inte tänka på teknik mer än en författare tänker på sitt språk. Det är utmaningen.

En av lärarna är Marcus Ingvarsson. Han studerade här själv från 2005 och framåt. Sedan jobbade han några år i Tyskland på ett stort spelföretag. När det behövdes lärare i Visby flyttade han tillbaka.

Vad ska en duktig speldesigner kunna?

– Man ska vara öppen för andras idéer och ha disciplin att slutföra dem. Det är en vanföreställning att skilja på ”min idé” och ”din idé”. Alla har bra idéer men en bra idé faller med ett dåligt genomförande. Det handlar inte om idéer utan om genomförandet.

Och för att lära sig utveckla bra speldesign behöver man testa, testa, testa.

– Det har aldrig varit enklare än idag att testa att göra spel, det är bara att sätta igång! Många program är gratis. Framför allt gäller det att sluta tänka och börja utveckla. Det finns inga hinder eller ursäkter längre.

Under utbildningen utvecklar studenterna många spel på en allt mer avancerad nivå. Flera av dem ägnar också fritiden åt spelprojekt och en del av spelen kommer ut på marknaden.

– Det är kul att se att vi har så drivna studenter. När kursuppgiften är klar gäller det att ha disciplin att slutföra det resterande arbetet för att få ut spelet på marknaden, säger Marcus Ingvarsson.

Det gjorde till exempel några förstaårsstudenter förra året. De utvecklade spelet CoBots som blev väl mottaget på marknaden.

– Från att ha varit ett oerfaret studentteam på sex personer som aldrig har jobbat i 3D, har de på tio veckor tagit fram ett färdigt spel, använt den resterande månaden på att finjustera och sedan fått spelet släppt. På ett halvår!

Hur ser framtiden ut för studenterna? Det finns flera vägar att gå, speldesigners kan anställas på de stora spelbolagen eller starta eget och jobba med mera småskaliga projekt. Det finns också en arbetsmarknad inom visualisering och “Serious games”, menar Steven Bachelder, där spel används i utbildningssyfte simulering eller kunskapsspridning..

I sin forskning undersöker han vad det är som gör spel så fängslande.

– Vad är det som får personer att sitta dagar i sträck och spela något som egentligen är väldigt svårt, ett komplext system av problemlösning? Det har väldigt mycket att göra med inre motivation i ett system som belönar.

Själv är han konstnär i grunden och har tidigare undervisat på Konstfack. När han kom hit i början av 2000-talet var det för att undersöka en ny, oetablerad kulturform.

– Spel gör saker som andra medieformer inte gör. Min fråga var: Vad är det som är skillnaden? Och vad är potentialen, med all utveckling som sker? Det var så pass intressant så jag pendlade hit från Stockholm i sju år. Till slut flyttade jag hit. Frågan är ännu obesvarad så jag är kvar, säger Steven Bachelder med förväntansfull min.

Här på Campus Gotland kan han följa utvecklingen från första parkett.

 

FAKTA/Tre spel…

… som utvecklats av studenter på utbildningen i speldesign:

  • King of the thrill - använder mobilen som kontroll istället för joystick. Flera spelare kan delta. Det gäller att försvara sin position som ”king of the thrill” i mötet med motståndare, genom att samla på sig ”power-ups” som ger extra styrka, förmågor och krafter.
  • Fly or Die - en variant av Hot Potatoe. En av spelarna har bomb som tickar ned och ska göra sig av med den genom att flyga in i någon annan spelare. Spelarna har på sig Jet Packs i form av en ryggsäck, som vibrerar när man får bomben. Den som har bomben när den exploderar förlorar.
  • Little Warlock – webbaserat äventyrsspel där man skapar och samlar på kort som används på olika spelplaner. Till sin hjälp har spelarna varelser, besvärjelser och byggnader som placeras ut på ett rutnät. För att använda dig av dessa måste de ha rätt kort på hand från sin egenbyggda kortlek och placera ut dem i realtid allt medan matchen pågår.

Fakta/Växande bransch

Svensk spelutveckling växte under 2012 och omsättningen ökade med 60 procent till 3,7 miljarder kronor. Det visar Spelutvecklarindex, Dataspelsbranschens årliga sammanställning av svenska utvecklares årsredovisningar.

Branschen har vuxit med 215 procent under 2010-2012.

Svenska spelutvecklare arbetar med några av världens största varumärken, från Star Wars och Mad Max till helsvenska Battlefield, Minecraft och Candy Crush Saga. Några av världens mest spelade, sålda och omtyckta spel utvecklas i Sverige.

Källa: Dataspelsbranschen