Nyheter och press

Tema rymden

Rymden kommer närmare

Rymden utmanar oss med oändliga perspektiv och avstånd som inte går att greppa. Samtidigt kryper den närmare. Forskare jobbar just nu med att förbättra ett instrument i Chile så att det kan mäta signaler från planeter i andra solsystem. En del av dessa planeter liknar jorden och finns inom den ”beboeliga zonen” i sitt solsystem. Kanske finns det liv även där. Det låter som science fiction – och faktum är att litteraturen och forskningen ofta går hand i hand. Precis som astronomi har intresserat människan i alla tider fanns den litterära genren science fiction redan på antiken.

Finns det liv på andra planeter?
Uppsalaastronomer bygger ett instrument som kan bli det första att spåra utomjordiskt liv. Instrumentet kommer att kunna analysera atmosfärer på planeter som kretsar runt andra stjärnor än solen och ska stå färdigt 2017.

Första bilderna från rymdsonden Rosetta
I augusti avverkade rymdsonden Rosetta ännu en milstolpe då den nådde fram till målet för sin tioåriga färd: kometen 67P/Churyumov-Gerasimenkos omloppsbana. Nu förbereds nästa fas av det europeiska kometforskningsprojektet.

Ett nytt fönster mot universum
Djupt nere i isen på Sydpolen har forskare hittat spår efter partiklar, så kallade neutriner, med ursprung utanför vårt solsystem. Olga Botner, professor i fysik på Ångströmlaboratoriet, är talesperson för det internationella projektet IceCube.

Mikroteknik för rymden
ÅAC Microtec är ett av Uppsalas rymdföretag med koppling till forskning vid Uppsala universitet. De tillverkar datorer och kraftförsörjning till satelliter, och har kunder över hela världen. Nu ska de även vara med och bygga en serie svenska satelliter.

Science fiction – inte bara underhållning
Klimatförändringar, överbefolkning och radikala samhällsystem – i science fiction-litteratur går det utmärkt att underhålla och på samma gång leverera en rejäl nypa samhällskritik.