Student

Studenthälsans kurser

Har du svårt att få tiden att räcka till? Skulle du behöva stärka självförtroendet eller självkänslan? Tycker du att det känns jobbigt att prata inför andra? Vi ger dig verktyg att förbättra din situation och hitta en bättre balans i tillvaron.

Du som är student vid Uppsala universitet eller SLU kan gå någon av Studenthälsans kurser och workshops:

Vi skapar kurser utifrån vad studenterna oftast behöver hjälp med när de kommer till oss. Här får du fördjupa dig och arbeta i grupp tillsammans med andra med liknande svårigheter. Vi erbjuder både workshoppar och lunchföreläsningar. 

Alla kurser är gratis. En kurs kan dock ställas in om det blir för få anmälda.

Kurserna som ges under hösten 2018 hålls i Studenthälsans lokaler på Övre Slottsgatan 7 i Uppsala om inget annat anges.

Välkommen att anmäla dig!

VÅGA TALA

Man får göra bort sig. Det är en av utgångspunkterna för våra våga tala-kurser.

Många studenter tycker det är svårt eller jobbigt att tala inför andra – att hålla föredrag, redovisa grupparbeten eller bara vara aktiva vid seminarier. Man kan vara orolig för att rodna, svettas, skaka, darra på rösten, staka sig eller inte få fram ett ord. Många blir så spända och nervösa att de har svårt att göra sig själva rättvisa.

Kursen ”Våga tala” är till för dig som är student och vill komma till rätta med den här typen av problem.

Du kommer att bli kontaktad av kursledaren innan kursen börjar, för att stämma av att kursen passar för dig. Det här är en kurs där syftet är att förmedla kunskap och ge träningstillfällen till muntliga presentationer inför andra. Det är ingen behandling. Och om du vill utvecklas som skicklig talare kommer kursen inte att vara någon utmaning, då hänvisar vi i stället till retorikkurser.

Tid: Fem gånger. Tisdagar kl. 14.30-17.00
Tisdag 25 september. 
Tisdag 2 oktober. 
Tisdag 9 oktober
Tisdag 16 oktober.
Tisdag 23 oktober. 
Anmälan: Anmälan dig via denna länk. (Anmälan öppnar 2 september.)

MINDFULNESS OCH självmedkänsla

Känner du dig ofta otillräcklig och rädd att misslyckas? Är du sällan nöjd med dig själv? Har du lätt att känna medkänsla med andra när de har det svårt, men kritiserar dig själv när du är i samma situation? Du är inte ensam! Vi är ofta kritiska och hårda mot oss själva, och under universitetsstudierna är du utsatt för höga krav både utifrån och inifrån.

På den här kursen får du lära dig nya sätt att förhålla dig till dig själv när du har det svårt. Genom att öva dig i självmedkänsla kan du öka din förmåga att ge dig själv värme och omtanke när du har motgångar, istället för att kritisera dig själv. Med mindfulness tränar vi upp förmågan att lägga märke till hur vi har det, och accepterar våra känslor, tankar och behov så som de ser ut. Många upplever att de mår bättre av att ha ett sådant förhållningssätt till sig själva.

Kursen består av fem träffar och varje tillfälle är 2 timmar långt. Vi går igenom vad mindfulness och självmedkänsla är och tränar praktiskt tillsammans. Du får också med dig övningar att göra hemma mellan tillfällena.​

Tid: Fem gånger. Måndagar kl. 15.30–17.30.
Måndag 24 september.
Måndag 1 oktober. 
Måndag 8 oktober. 
Måndag 22 oktober. 
Måndag 29 oktober.  
Anmälan: Anmäl dig via denna länk. (Anmälan öppnar den 3 september.)

Till sidans topp

Gör det nu!

Kursen Gör Det Nu! är till för dig som har svårt att organisera studierna eller som gång efter gång skjuter upp pluggandet. Syftet med gruppen är att med stöd av varandra arbeta för att komma igång med studierna.

Gruppen träffas varje vecka i Studenthälsans lokaler, torsdagar kl 15.15-16.45. 

Om du är intresserad av att delta så skicka en intresseanmälan till gordetnu@uadm.uu.se så kontaktar vi dig för mer information. Det går bra att anmäla sig under hela sommaren, men på grund av semester kan det ta ett tag innan du får återkoppling. Gruppen startar 6 september med löpande intag till gruppen vilket innebär att du som student kan hamna i kö och får börja när det blir en plats ledig.

Tid: Torsdagar 15.15-16.45. Start 6 september med löpande intag.
Anmälan: gordetnu@uadm.uu.se

Till sidans topp

när perfekt inte duger

Den här kursen riktar sig till dig som söker strategier för att hantera perfektionism.
Kursen ges inte under höstterminen 2018. 

Till sidans topp

Stressa mindre och sov bättre - en lunchföreläsning

Under studietiden är det lätt att uppleva att kraven överstiger ens resurser, vilket lätt kan leda till att man känner sig stressad. Att vara stressad under lång tid kan bli ett problem som påverkar både studier och livet i stort. Stress kan även gå ut över sömnen som är så viktig för att ge oss återhämtning och ny energi för att orka med.

En lunchföreläsning om 45 minuter där du får kunskap och konkreta tips för att skapa balans i tillvaron genom att stressa mindre och sova bättre! Avslutas med frågestund/diskussion i mån av tid.

Tid: Två öppna föreläsningar under höstterminen 2018:
Torsdag den 8 november kl. 12.15 - 13.00.
Torsdag den 6 december kl. 12.15 - 13.00.
Plats: Obs! Föreläsningarna ges i Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7, lokal: Tuvstarren (00 205)
Anmälan: Ingen föranmälan krävs.

Till sidans topp

Utbildning för mottagningsansvariga

Som mottagningsansvarig för din kår, nation eller förening har du en viktig uppgift att få de nya studenterna att känna sig välkomna och trivas.

Studenthälsan erbjuder utbildning i samverkan med Universitetskyrkan, samtliga kårer, Uppsala universitet och Kuratorskonventet.

Målgruppen för utbildningen är alla som är mottagnings-/recce-/insparksansvariga vid nationer, kårer och programföreningar knutna till Uppsala universitet. 40 platser. 

Kursen innehåller:

  • Normer och värderingar
  • Likabehandling och diskriminering
  • Grupputveckling och kommunikation
  • Om något händer
    - Krishantering
    - Alkoholens effekter

Utbildningen består av två delar. Du som deltar under båda kursdagarna får ett intyg. Kursen är kostnadsfri och vi bjuder på något lättare att äta.

Tid: Måndag 26 november, kl. 15.45-20.00 samt 3 december kl 15.45-20.00.
Plats: Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7, lokal Plantskolan.
Anmälan: Anmäl dig via denna länk (Anmälan öppnar 2 september). 

Till sidans topp