Student

Råd om ensamhet

Studenttiden är ofta spännande och fylld av nya upplevelser och nya kontakter. Men det innebär också krav på att ta mer egna initiativ för att skapa studierutiner, forma sin vardag och hitta kompisar att umgås med. Ibland kan man mitt i allt som händer känna att man hamnar utanför. Kanske kör du på en tenta, börjar tvivla på dig själv och mår allt sämre.

Det är inte konstigt om det känns som att tillvaron gungar när du kommer ny till en stad och förväntas bygga upp en ny tillvaro och hitta nya vänner och sammanhang. Det tar sin tid att anpassa sig till studentlivet. Även om du omges av människor och aktiviteter hela tiden kan du känna dig ensam. Hur vi upplever ensamhet beror i stor utsträckning på vilka erfarenheter vi bär med oss från tidigare i livet. Om vi har känt oss sedda och älskade som barn får ensamheten en annan kvalité. Då drar vi inte så lätt slutsatsen att ensamheten beror på att det är något fel på oss, att vi inte duger eller räcker till.

Prata med andra som du känner förtroende för om hur du känner, då kan du sortera dina tankar, bearbeta det du känner och få respons utifrån. Bara att dela det man känner kan vara en lättnad och göra att man känner sig mindre ensam.

Sök dig gärna till andra som delar dina intressen eller är i samma situation som du; föreningar, studentkår, nationer mm. Du behöver inte ha någon kompis med dig. Om du har börjat studera så handlar mycket i ditt liv om prestation - men du är så mycket mer än det. Se till att du behåller eller utvecklar fritidsintressen och försök skapa ett socialt liv som passar just dig.

Fråga andra om de har lust att göra saker tillsammans med dig. Alla vill inte samma saker, men frågar du så får du förr eller senare napp. Låt inte ångesten styra dig – se nya situationer som tillfällen som öppnar nya möjligheter och som du kan lära dig nya saker genom. Väjer du för situationer som skapar ångest, blir du mer och mer styrd av den och allt färre saker, och du får inga nya erfarenheter. Ångesten sprider sig om den får bestämma. Om det känns jobbigt att ta kontakt, fokusera inte inåt på hur det känns eller på hur andra kan uppfatta dig, utan fokusera utåt. Vilka andra vill du få kontakt med, vilka personer tycker du verkar intressanta och trevliga?

Välj att vara ensam ibland! Påminn dig om att du behöver gå ner i varv, släppa alla krav och bara vara regelbundet. Lär känna dig själv och lyssna på din egna inre röst. Rädsla för ensamhet kan vara en rädsla för att möta dig själv. För att få till bra relationer med andra behöver du först ha en solid relation med dig själv.

Om du är väldigt blyg och därför inte tar initiativ till kontakt, kan du upplevas som ointresserad och andra frågar då inte dig om du vill vara med. Det kanske du tolkar som en bekräftelse på att ingen vill vara med dig, när det bara är bara signaler av ointresse du har skickat ut.

Var din egen bästa vän – ge dig själv tröst och uppmuntran när du känner dig ensam eller uppgiven. Behandla dig själv på samma sätt som du skulle behandla en kompis som känner sig ensam.

Sök professionell hjälp! Om din ensamhet skrämmer dig eller blir väldigt plågsam – sök hjälp! Det kan finnas obearbetade jobbiga eller traumatiska upplevelser som dyker upp när du är själv som kan kännas övermäktiga att stå ut med. Du kan också söka hjälp om du märker att du har svårigheter att förstå sociala signaler. Alla är inte födda med goda sociala talanger, och har inte fått träna i sociala sammanhang under sin uppväxt.

Här hittar du artiklar med fler råd från Studenthälsan om hur du kan hantera ensamhet:

Svenska dagbladet: Många studenter skäms över att vara ensamma 
Sveriges radio: Så hanterar du ensamhet

Stöd och råd

Vill du ha råd eller individuellt stöd, tveka inte att ta kontakt med oss på mottagningen.