Student

Att skapa konto för att söka utlandsstudier

Det är rätt enkelt att skapa ett konto för att söka ett utbyte eller en annan utlandsmöjlighet - dock måste man se till att man följer alla steg. Här får du en beskrivning av hela processen som kan vara till hjälp om du har svårt att skapa ditt konto.

Har du problem med funktionaliteten eller utseendet av din ansökan: Prova Google Chrome, Opera, eller en äldre version av Firefox/Explorer/Safari.

Notera att det inte är möjligt att skapa ett konto med en hotmail/live/outlook-mejladress.

Har du svårt att logga in trots att du redan lyckats skapa ett konto?

Det kan beror på att du har dina inloggningsuppgifter sparade sedan tidigare i din webbläsare. Se till att du klickar in någon utav rutorna (namn eller lösenord), trots att uppgifterna finns ifyllda. Då kommer robotfilter-bilden ("captchan") att synas. Du kommer inte att kunna logga in utan att mata in ett korrekt "svar" på captchan. Se nedan för mer information om captchan.

Att skapa ett konto

Först måste du skapa ett konto. Kontot hör inte ihop med något av dina Uppsala-konton, utan det är helt självständigt. Du får välja att koppla ditt konto till vilken mejladress som helst. Se till att namnen du använder är korrekta - skulle du lyckas med din ansökan kommer vi att använda dessa uppgifter för att generera viktiga dokument etcetera.

Alla e-postadresser får endast innehålla små bokstäver (och siffror förstås)! Systemet tillåter inte att man använder stora bokstäver. Har du svårt att registrera en e-postadress kan det vara därför! Notera att e-posttjänster inte skiljer på stora och små bokstäver - är du van vid att skriva med stora bokstäver kommer du fortfarande att kunna ta emot e-post även om du skriver en adress med små bokstäver.

Registrera ditt konto

När du fyllt i ditt namn kommer ett robotfilter att synas. Är bokstäverna för svårlästa kan man klicka för att få en ny kombination. Du får klicka så många gånger du vill tills du får något som är lätt att tolka eller så kan du spela upp en ljudfil (på engelska).

Robotfilter syns när man matat in sitt namn

När du sedan klickar på register bör du få upp ett meddelande som informerar om att ett bekräftelsemejl skickats till mejlkontot du angav i registreringsprocessen.

 Exempel på bekräftelsemejl

Aktiveringsmejlet är giltigt i 48 timmar. Aktiverar du inte ditt konto under den tiden kommer du inte att kunna registrera ett konto med den mejladressen. Det är med andra ord viktigt att du kollar din mejl och aktiverar ditt konto så fort som möjligt. Aktiveringsmejlet genereras automatiskt - får du inte mejlet är det sannolikt att din mejltjänst sorterat mejlet som spam/skräpmejl. Kolla gärna din skräpkorg/spam-mapp för att se om mejlet ligger där innan du hör av dig för support.

Aktiveringsmejlet ska komma från noreply@moveon4.com - och ser ut som nedan.

 Exempel på aktiveringsmejl

Se till att du följer länken ("account activitation") i mejlet för att aktivera ditt konto.

När man följer länken hamnar man på en sida där man kan välja ett lösenord. Lösenordet måste innehålla stora och små bokstäver, minst en siffra, samt en symbol - ett så kallat "special character" (t.ex. !"#¤%& etcetera). Lösenordet måste vara minst 8 tecken långt. Har du inte skapat ett korrekt lösenord, eller om lösenorden inte matchar, kommer ett eller båda lösenordsfälten att rödmarkeras.

Bild på felaktigt lösenord

Om man väl har skapat ett felaktigt lösenord kan det ibland vara lite svårt att få systemet att "förstå" att man har stoppat in ett korrekt lösenord. Ett tips är att radera innehållet i både fälten, stoppa in nya lösenord, och sedan klicka någon annanstans på sidan (inte på bekräftelseknappen). Då bör de röda fälten återgå till vitt. Så fort de inte längre är röda kommer man att kunna bekräfta registreringen genom att klicka på "confirm registration".

När man är färdig får man upp en grön dialogruta som visar att man lyckats registrera sitt konto. Du kan sedan återgå till första sidan och logga in.

Bekräftelsemeddelande