Reklamens bild och funktion

7,5 hp

Kurs, Grundnivå, 5KV814

Våren 2024 Våren 2024, Flexibel, 50 %, Distans, Svenska

Om kursen

Kursen ger en inblick i reklamens historia och dess roll i dagens samhälle med speciellt fokus på tolkning och förståelse av reklambilder samt deras funktion i relation till det omgivande samhället. Kursen har som utgångspunkt att reklambilder är kulturella produkter som både speglar och påverkar samhället.

I kursen ges olika instrument för att tolka och förstå reklambildens innehåll och dess funktion. Likaså undersöks hur reklambilden relaterar till andra bildkulturer som bildkonst, press och media. Kursen ger också en fördjupad diskussion om etik och reklam - var gränserna för reklamen går i samhället där speciellt fokus läggs på genusfrågor. Likaså ges en inblick i så kallad branding genom reklam, där målet inte är att förmedla den specifika varan utan att bygga upp föreställningar om ett varumärke.

Reklamens roll i samhället belyses genom hur reklam används som kommunikationsverktyg och hur reklam påverkar politik och vardagsliv. Reklamens roll i stadsrummet ges också speciell uppmärksamhet. Kursen ger även en kort översikt över reklamhistorien, med speciellt fokus på Sverige, från industrialiseringen fram till idag.

Distanskursens upplägg: Vi använder Uppsala universitets lärplattform Studium. Vårt chattverktyg heter Zoom. Undervisning sker genom chatt eller föreläsningar via videolänk. Lärarstöd via e-post, diskussionsforum, chattar etc.

Kontakt

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin