Artificiell intelligens för spelprogrammering II 2018/2019 (15 hp)

VT19 vecka 04-23 - Blandad tid - 50 % - Distans

Sista ansökningsdatum: 2018-10-15

Anmälningskod: UU-04823 Anmälan

Undervisningsspråk: Svenska

Studieort: Flexibel

Urval: Högskolepoäng inom teknik/naturvetenskap (max 240 hp)

Uppläggning för distanskurs: Kursen ges som internetbaserad distanskurs utan fysiska träffar. För att följa kursen behöver du ha tillgång till en dator med internetuppkoppling och kompilator för C++.

Behörighet: 7,5 hp i programmering med C++ eller motsvarande kurs i C++

Avgifter: Du som inte är medborgare i ett EU-/EES-land eller Schweiz måste betala anmälnings- och studieavgift.

Läs mer om avgifter och stipendier.

Anmälningsavgift: 900 kr

Studieavgift, första inbetalningen: 27500 kr

Studieavgift, totalt: 27500 kr

Anmärkning: Kursen ges inom huvudområdet datavetenskap.

Om kursen

Denna fortsättningskurs fokuserar på utveckling av programvara för Artificiell Intelligens (AI) i datorspel med tonvikt på strategiska spel. I kursen behandlas utveckling av AI för spel med perfekt information (som schack), och spel utan perfekt information (som kort- och tärningsspel), inklusive simultana spel och klassiska spelteoretiska koncept som Nash-jämvikt.

Programmeringsspråket är C++. I likhet med introduktionskursen får studenten pröva på att bygga egna AI-applikationer och ges tillfälle att testa effektiviteten av sin kod. Du fördjupas vidare i metoder inom AI med applikationer inom datorspel som till exempel Reinforcement Learning och Markovmodeller. Kursen avslutas med handledning för utförandet av ett relativt valfritt AI-projekt som utförs individuellt eller i grupp.

Mer information

Kontakt

Institutionen för speldesign

Skeppsbron 24 (Björkanderska) 621 57 VISBY

Uppsala universitet, Campus Gotland, 62167 Visby