Artificiell intelligens för spelprogrammering 2 2019/2020 (7,5 hp)

HT19, Blandad tid, 50 %, Distans

Startdatum: 4 november 2019

Slutdatum: 19 januari 2020

Sista ansökningsdatum: 15 april 2019

Anmälningskod: UU-54828 Anmälan

Undervisningsspråk: Engelska

Studieort: Flexibel

Urval: Högskolepoäng (max 165 hp)

Uppläggning för distanskurs: Kursen ges som internetbaserad distanskurs utan fysiska träffar. För att följa kursen behöver du ha tillgång till en dator med internetuppkoppling och kompilator för C++.

Behörighet: 7,5 hp i programmering med C++ eller motsvarande kurs i C++

Avgifter: Du som inte är medborgare i ett EU-/EES-land eller Schweiz måste betala anmälnings- och studieavgift.

Läs mer om avgifter och stipendier.

Anmälningsavgift: 900 kr

Studieavgift, första inbetalningen: 13750 kr

Studieavgift, totalt: 13750 kr

Om kursen

Denna kurs fokuserar på utveckling av programvara för Artificiell Intelligens (AI) i datorspel med tonvikt på strategiska spel. I kursen behandlas utveckling av AI för spel med perfekt information (till exempel schack, Othello och AlphaGo), och spel utan perfekt information (till exempel kort- och tärningsspel), inklusive simultana spel och klassiska spelteoretiska koncept såsom Nash-jämvikt.
 
Programmeringsspråket är C++. Under handledning kommer du att utföra ett relativt valfritt AI-projekt individuellt eller i grupp.

Mer information

Kontakt

Institutionen för speldesign

Skeppsbron 24 (Björkanderska) 621 57 VISBY

Uppsala universitet, Campus Gotland, 62167 Visby