Strukturgeologi och markstabilitet
Kursplan, Grundnivå, 1GV007
- Kod
- 1GV007
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Geovetenskap G2F
- Betygsskala
- Med beröm godkänd, icke utan beröm godkänd, godkänd, underkänd
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 8 juni 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för geovetenskaper
Behörighetskrav
60 hp geovetenskap inklusive Introduktion till mineralogi och petrologi 10 hp samt Sedimentologi, stratigrafi och paleobiologi 10 hp.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- identifiera, klassificera och analysera geologiska strukturer
- knyta strukturernas bildning till olika geologiska miljöer
- bedöma vilka strukturgeologiska- och bergartsdata som ska insamlas i fält
- bearbeta och tolka insamlade data och presentera en analys anpassad efter arbetsmarknadens eller forskarsamhällets behov.
- koppla strukturgeologiska data till berg-, bergmassa- och jordstabilitet
Innehåll
Föreläsningar: Introduktion i begreppen deformation, stress (spänning) och strain. Bergmekanik. Bergarters deformationsegenskaper i olika geologiska miljöer från spröda till plastiska förhållanden. Sprickor och sprickbildning och deras betydelse vid anläggningsarbeten i berg och transportörer av fluider; bergklassificering inom anläggningsgeologin. Systematisk genomgång av plastiska strukturer (t.ex. veck och boudinage) i enkla och komplexa områden. Teknik för att analysera komplexa områden. Skjuvzoner och kinematisk analys.
Övningar: Presentation av strukturgeologiska data (stereogram), tolkning av geologiska kartor och konstruktion av profiler. Introduktion i 3-dimensionell bergmodellering inom anläggningsgeologin. Form och innehåll vid sammanställning av rapporter.
Undervisning
Föreläsningar, övningar och gruppundervisning. Deltagande i gruppundervisning och övningar är obligatoriskt.
Examination
Skriftlig tentamen (7 hp) och muntlig redovisning av obligatoriska moment (3 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.