Planering för vindkraft
Kursplan, Avancerad nivå, 1GV149
- Kod
- 1GV149
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Vindkraftsprojektering A1F
- Betygsskala
- Med beröm godkänd, icke utan beröm godkänd, godkänd, underkänd
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 12 oktober 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för geovetenskaper
Behörighetskrav
Kandidatexamen inom teknik, naturvetenskap eller samhällsvetenskap. Genomgången kurs Vindkraftsprojektering, 15 hp. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs skall studenten kunna:
- redogöra för och dra slutsatser av grundläggande teoribildning i fysisk planering för vindbruk
- analysera regler, förordningar och tillståndspraxis i samband med vindkraftsprojektering
- redogöra för miljöpåverkan, motstående intressen och acceptansfrågor kopplade till vindbruk
- redogöra för och analysera vindkraftspolicy och finansiella stödsystem relaterade till vindkraftsprojektering
- värdera samhällsrelevans och etiska aspekter vid vindkraftsprojektering
- utforma och genomföra ett samrådsmöte baserat på forskningsrön och branscherfarenheter för en vindkraftspark
Innehåll
Kursen behandlar teoribildning och tillämpning vid fysisk planering för vindbruk och vindkraftsprojekt. Lokala, regionala och nationella regler kopplade till tillståndsprocesser studeras. Vikten av god kommunikation och acceptans bland alla aktörer övas i rollspel. Finansiella stödsystem och miljöhänsyn bedöms beträffande deras potentiella effekt för genomförandet av vindkraftsprojekt. Rollspel av ett samrådsmöte vid planering av en vindkraftspark utförs likasom värdering av samhällsrelevans och etiska aspekter vid vindkraftsprojektering.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, rollspeloch grupparbete.
Examination
Skriftliga inlämningsuppgifter, seminarier, rollspel och muntlig presentation (3 hp). Muntlig tentamen (2 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Övriga föreskrifter
Kursen kan inte ingå i samma examen som 1GV141.