Ytors fysik och kemi
Kursplan, Avancerad nivå, 1KB260
- Kod
- 1KB260
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Fysik A1N, Kemi A1N, Teknik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 18 oktober 2023
- Ansvarig institution
- Institutionen för kemi - Ångström
Behörighetskrav
60 hp kemi och/eller fysik. Genomgången Fasta tillståndets kemi varav minst 1 hp avklarad samt genomgången Materialkemi 10 hp varav minst 3 hp avklarade. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs skall studenten kunna
- redogöra för begreppen fasta ytors struktur, ytrekonstruktion och segregation
- beskriva vanligt förekommande adsorptionsprocesser och hur man kan studera dessa med hjälp av Langmuir- och BET- isotermer, samt Lennard-Jones potentialer
- redogöra för olika metoder för ytfunktionalisering
- beskriva nyttan med ytfunktionalisering genom att redovisa dess betydelse för ett visst antal industriella tillämpningar inom ex.vis förnybar energi samt bioteknik
- kunna använda yttermodynamiska metoder vid studie av ytors sammansättning och struktur
- beskriva ytprocesser med dess kinetik för ett flertal viktiga industriella katalysprocesser
Innehåll
Grundläggande om fast ytors strukturer, ytrekonstruktion samt segregation. Detaljerade adsorptionsprocesser på metalliska, kovalenta och jonkristallytor. Ytfunktionalisering (bl.a. organisk) för olika tillämpningar. Effekt av omgivande atmosfär på den funktionaliserade ytans reaktivitet och elektroniska egenskaper. Yttermodynamik. Ytmekanism och kinetik vid heterogen katalys. Industriella katalysprocesser.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, fördjupningsuppgift, laborationer.
Examination
Skriftlig tentamen vid kursens slut motsvarande 3 hp, samt godkänd på fördjupningsuppgift och laborationskurs, 2 hp.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.