Ytors fysik och kemi

5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 1KB260

Kod
1KB260
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Fysik A1N, Kemi A1N, Teknik A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 18 oktober 2023
Ansvarig institution
Institutionen för kemi - Ångström

Behörighetskrav

60 hp kemi och/eller fysik. Genomgången Fasta tillståndets kemi varav minst 1 hp avklarad samt genomgången Materialkemi 10 hp varav minst 3 hp avklarade. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)

Mål

Efter godkänd kurs skall studenten kunna

  • redogöra för begreppen fasta ytors struktur, ytrekonstruktion och segregation
  • beskriva vanligt förekommande adsorptionsprocesser och hur man kan studera dessa med hjälp av Langmuir- och BET- isotermer, samt Lennard-Jones potentialer
  • redogöra för olika metoder för ytfunktionalisering
  • beskriva nyttan med ytfunktionalisering genom att redovisa dess betydelse för ett visst antal industriella tillämpningar inom ex.vis förnybar energi samt bioteknik
  • kunna använda yttermodynamiska metoder vid studie av ytors sammansättning och struktur
  • beskriva ytprocesser med dess kinetik för ett flertal viktiga industriella katalysprocesser

Innehåll

Grundläggande om fast ytors strukturer, ytrekonstruktion samt segregation. Detaljerade adsorptionsprocesser på metalliska, kovalenta och jonkristallytor. Ytfunktionalisering (bl.a. organisk) för olika tillämpningar. Effekt av omgivande atmosfär på den funktionaliserade ytans reaktivitet och elektroniska egenskaper. Yttermodynamik. Ytmekanism och kinetik vid heterogen katalys. Industriella katalysprocesser.

Undervisning

Föreläsningar, seminarier, fördjupningsuppgift, laborationer.

Examination

Skriftlig tentamen vid kursens slut motsvarande 3 hp, samt godkänd på fördjupningsuppgift och laborationskurs, 2 hp.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin