Användarcentrerad systemdesign
Kursplan, Avancerad nivå, 1MD000
- Kod
- 1MD000
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Datavetenskap A1N, Människa-datorinteraktion A1N, Teknik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för informationsteknologi
Behörighetskrav
120 hp med 60 hp inom teknik/naturvetenskap inklusive en grundkurs i människa-datorinteraktion. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
- Syftet med denna kurs är att ge praktisk kunskap i hur man tillämpar teorier från människa-datorinteraktion i processen att utveckla prototyper och system som fokuserar på användbarhet;
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- förklara och beskriva hur användbarhetsarbete kan inkluderas i kravspecifikations- , design- och utvärderingsarbete i systemutvecklingsprojekt;
- kritiskt redogöra för, kategorisera och jämföra olika systemutvecklingsmodeller och motivera och försvara sina val i tal och skrift;
- anpassa egna systemutvecklingsmodeller, roller och processer som stödjer användbarhet.
- muntligt presentera och motivera en användarcentrerad systemprocess inför intressenter.
- kritiskt reflektera över hur kunskaperna kring användarcentrerade metoder relaterar till deras tidigare erfarenheter och kunskaper.
Innehåll
Introduktion till användbarhet och användarcentrerad design.
Introduktion till systemutveckling och systemutvecklingsprocesser.
Agil utveckling
Analys av användningssammanhanget
Kravspecifikationer och kravhantering
Användningsfall
Tekniker för observationsintervju, kontextuell design, prototyping och deltagande design.
Utvärderingsmetoder.
Specifikation av roller och processer för användarcentrerad systemdesign.
Grupparbete
Undervisning
Föreläsningar, övningar, inlämningsuppgifter och grupparbete
Examination
Individuella inlämningsuppgifter
Grupparbete som redovisas både muntligt och skriftligt
Frivillig hemtentamen kan ge högre betyg
Plussning är inte tillåten på kursen
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.