Användarcentrerad systemdesign

5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 1MD000

Kod
1MD000
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Datavetenskap A1N, Människa-datorinteraktion A1N, Teknik A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
Ansvarig institution
Institutionen för informationsteknologi

Behörighetskrav

120 hp med 60 hp inom teknik/naturvetenskap inklusive en grundkurs i människa-datorinteraktion. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)

Mål

  • Syftet med denna kurs är att ge praktisk kunskap i hur man tillämpar teorier från människa-datorinteraktion i processen att utveckla prototyper och system som fokuserar på användbarhet;

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • förklara och beskriva hur användbarhetsarbete kan inkluderas i kravspecifikations- , design- och utvärderingsarbete i systemutvecklingsprojekt;
  • kritiskt redogöra för, kategorisera och jämföra olika systemutvecklingsmodeller och motivera och försvara sina val i tal och skrift;
  • anpassa egna systemutvecklingsmodeller, roller och processer som stödjer användbarhet.
  • muntligt presentera och motivera en användarcentrerad systemprocess inför intressenter.
  • kritiskt reflektera över hur kunskaperna kring användarcentrerade metoder relaterar till deras tidigare erfarenheter och kunskaper.

Innehåll

Introduktion till användbarhet och användarcentrerad design.

Introduktion till systemutveckling och systemutvecklingsprocesser.

Agil utveckling

Analys av användningssammanhanget

Kravspecifikationer och kravhantering

Användningsfall

Tekniker för observationsintervju, kontextuell design, prototyping och deltagande design.

Utvärderingsmetoder.

Specifikation av roller och processer för användarcentrerad systemdesign.

Grupparbete

Undervisning

Föreläsningar, övningar, inlämningsuppgifter och grupparbete

Examination

Individuella inlämningsuppgifter

Grupparbete som redovisas både muntligt och skriftligt

Frivillig hemtentamen kan ge högre betyg

Plussning är inte tillåten på kursen

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin