Öppen fördjupningskurs i inbyggda system

5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 1TE722

Kod
1TE722
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Teknik A1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 20 oktober 2022
Ansvarig institution
Institutionen för elektroteknik

Behörighetskrav

150 hp inom teknik/naturvetenskap, varav 30 hp på avancerad nivå inom inriktningen inbyggda system på civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik, alternativt 30 hp på avancerad nivå inom profilen styrning av elektriska system eller förnybar elgenerering på civilingenjörsprogrammet i elektroteknik eller profilen inbyggda system på civilingenjörsprogrammet i informationsteknologi. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)

Mål

Syftet med denna kurs är att ge möjlighet till sådan fördjupning inom inbyggda system som inte täcks av det ordinarie kursutbudet.

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • föreslå lämpliga lösningar för applikationer, given en specifikation
  • sammanfatta och presentera självständigt tillägnad kunskap i ett valt specialområde inom inbyggda system,
  • diskutera och utvärdera de centrala teserna i exempelvis böcker eller forskningsrapporter i det valda området,
  • i förekommande fall, tillämpa förvärvade kunskaper genom implementering eller simuleringar av konkreta exempel,
  • skriftligt och muntligt, på engelska, redovisa förutsättningar, argumentera för vald lösningsmetod samt presentera resultat.

Innehåll

Inledande föreläsningar om möjligheter med enkapseldatorer och inbyggda system. Studenten fastställer ett specialområde inom inbyggda system i samråd med kursansvarig lärare och den handledare som utses för studenten. Studenten har också möjlighet att välja ett specialområde inom inbyggda system i samarbete med företag.

Undervisning

Föreläsningar, självstudier, handledning, och seminarier.

Examination

Skriftlig rapport på engelska samt muntlig redovisning på engelska. Rapporten bedöms, förutom från teknisk/vetenskaplig synvinkel, även språkmässigt och strukturellt.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin