Introduktion till kvalitetsteknik
Kursplan, Grundnivå, 1TG231
- Kod
- 1TG231
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Industriell teknik G1N
- Betygsskala
- Med beröm godkänd, icke utan beröm godkänd, godkänd, underkänd
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 18 februari 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Matematik 3b/3c eller Matematik C (områdesbehörighet A4/4)
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- definiera kund, kvalitet och process i industriella företag och andra organisationer,
- redogöra för kvalitetsutvecklingens historia,
- tillämpa modeller för kundnöjdhet,
- tillämpa processperspektivet, bland annat genom att använda olika processmodeller,
- redogöra för de huvudsakliga principerna, arbetssätten och verktygen som används inom kvalitetsteknik,
- tillämpa de vanligaste kvalitetsarbetssätten och kvalitetsverktygen på industriella företag och andra organisationer,
- redogöra för olika typer av variation och tillämpa grundläggande statistiska verktyg för att analysera variation och normalfördelad data,
- beskriva hur begreppen kvalitetsteknik, ledarskap, kvalitet och förbättring relaterar till varandra.
Innehåll
Kvalitetsdefinitioner och kvalitetsperspektiv. Kunddefinitioner. Modeller för analys av kundnöjdhet. Ständig förbättring. Kvalitetsutvecklingens historia - från ursprunget i industriella verksamheter och till andra organisationer. Hörnstenarna i en offensiv kvalitetsutveckling. Processer och processperspektivet. Olika arbetssätt och verktyg för kvalitetsutveckling, såsom de sju kvalitetsverktygen och de sju ledningsverktygen. Grunderna i statistisk variation. Systematisk och slumpmässig variation. Analyser av normalfördelad data. Datorbaserade hjälpmedel för att analysera kvantitativ data. Hur ledarskap, kvalitet och förbättring relaterar till varandra.
Undervisning
Föreläsningar, övningar och återkoppling på inlämningsuppgifter.
Examination
Skriftliga inlämningsuppgifter.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.