Introduktion till kvalitetsteknik

5 hp

Kursplan, Grundnivå, 1TG231

Kod
1TG231
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Industriell teknik G1N
Betygsskala
Med beröm godkänd, icke utan beröm godkänd, godkänd, underkänd
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 18 februari 2019
Ansvarig institution
Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och Matematik 3b/3c eller Matematik C (områdesbehörighet A4/4)

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

  • definiera kund, kvalitet och process i industriella företag och andra organisationer,
  • redogöra för kvalitetsutvecklingens historia,
  • tillämpa modeller för kundnöjdhet,
  • tillämpa processperspektivet, bland annat genom att använda olika processmodeller,
  • redogöra för de huvudsakliga principerna, arbetssätten och verktygen som används inom kvalitetsteknik,
  • tillämpa de vanligaste kvalitetsarbetssätten och kvalitetsverktygen på industriella företag och andra organisationer,
  • redogöra för olika typer av variation och tillämpa grundläggande statistiska verktyg för att analysera variation och normalfördelad data,
  • beskriva hur begreppen kvalitetsteknik, ledarskap, kvalitet och förbättring relaterar till varandra.

Innehåll

Kvalitetsdefinitioner och kvalitetsperspektiv. Kunddefinitioner. Modeller för analys av kundnöjdhet. Ständig förbättring. Kvalitetsutvecklingens historia - från ursprunget i industriella verksamheter och till andra organisationer. Hörnstenarna i en offensiv kvalitetsutveckling. Processer och processperspektivet. Olika arbetssätt och verktyg för kvalitetsutveckling, såsom de sju kvalitetsverktygen och de sju ledningsverktygen. Grunderna i statistisk variation. Systematisk och slumpmässig variation. Analyser av normalfördelad data. Datorbaserade hjälpmedel för att analysera kvantitativ data. Hur ledarskap, kvalitet och förbättring relaterar till varandra.

Undervisning

Föreläsningar, övningar och återkoppling på inlämningsuppgifter.

Examination

Skriftliga inlämningsuppgifter.

​Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin