Att leda förändring

10 hp

Kursplan, Grundnivå, 1TG268

Kod
1TG268
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Industriell teknik G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
Ansvarig institution
Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

Behörighetskrav

60 hp inom Teknik eller Industriell teknik, inklusive Projektkurs i kvalitetsteknik och Grundkurs i industriell ekonomi.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • tillämpa och beskriva olika planerings-, styrnings- och uppföljningsmetoder inom projektledning, inkluderande agila metoder,
  • tillämpa kvalitetsledningsaspekter i projekt,
  • identifiera olika organisationstyper och strukturer och beskriva hur dessa påverkar förändringsarbete,
  • identifiera och analysera förändringsbehov i företag och organisationer utifrån olika intressentaspekter,
  • analysera drivkrafter och hinder för förändring, med fokus på industriella organisationer och företag,
  • analysera ett, i en organisation genomfört, förändringsprojekt,
  • diskutera och reflektera kring ledarskapets roll i projekt samt i olika förändringsprocesser,
  • beskriva och tillämpa olika planerings-, styrnings- och uppföljningsmetoder för förändring,
  • identifiera forskningsfronten inom förändringsledning med hjälp av artikelsökning.

Innehåll

Moment 1: Projektledning (3 hp)

Fördjupning i projektmetodik, färdigheter, verktyg och tekniker, såsom resultatvärden, agila metoder, tids- och kostnadsplanering, riskhantering, ledarskapsaspekter och kvalitetssäkring av projekt. Skillnader i arbetssätt i små respektive stora projekt.

Moment 2: Förändringsledning (7 hp)

Teoretisk grund och praktisk tillämpning för hur en förändring kan genomföras på ett planerat och målinriktat sätt från behov av förändring till genomförd förändring. Organisationstyper, strukturer och organisatoriska system. Identifiering av viktiga beståndsdelar i organisationer för produktion av varor och tjänster. Förändringsmodeller, såsom Kotters 8-stegsmodell. Planerings-, styrnings- och uppföljningsmodeller för förändring och deras relation till kvalitetsteknik. Analys av drivkrafter och hinder för förändring samt ledarskapets roll i förändringsarbeten. Artikelsökning.

Undervisning

Föreläsningar, laborationer, grupparbete, gästföreläsningar.

Examination

Moment 1: Skriftligt prov och redovisning av laborationer (3 hp).

Moment 2: Skriftliga inlämningsuppgifter, muntliga redovisningar och skriftligt prov (7 hp).

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin