Styr- och reglerteknikens grunder
Kursplan, Grundnivå, 1TG282
- Kod
- 1TG282
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Teknik G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik
Behörighetskrav
30 hp inom Högskoleingenjörsprogrammet i kvalitetsutveckling och ledarskap. Algebra och vektorgeometri (kan läsas parallellt).
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för grundläggande reglertekniska begrepp och principerna för on-off och PID-reglering (Proportionell, Integrerande och Deriverande),
- funktionsprova och experimentellt utvärdera reglersystem med avseende på stabilitet och snabbhet samt välja lämpliga reglerparametrar för ett givet reglersystem med PID-reglering,
- använda enkla modeller av linjära dynamiska system i form stegsvar och Bodediagram för att bedöma systemens stabilitet och prestanda,
- specificera funktionen hos ett system för sekvensstyrning med hjälp av ladderschema och boolesk algebra samt på en översiktlig nivå beskriva olika sätt på vilket detta kan implementeras,
- implementera ett enkelt styrsystem i en PLC (Programmable Logic Controller) för en given funktionsbeskrivning på naturligt språk.
Innehåll
Reglerteknisk terminologi, återkoppling, linjära dynamiska system. Statiska och dynamiska egenskaper, prestanda och stabilitet. On-off och PID-regulatorer (Proportionell, Integrerande och Deriverande). Frekvensanalys med hjälp av Bodediagram. Dimensionering av PID-regulatorer. Boolesk algebra, digitala grindar, ladderschema. Sekvensstyrning, tillståndsdiagram, Olika implementeringsmetoder av sekvensstyrning, med fokus på Programmable Logic Controllers (PLC).
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och laborationer.
Examination
Skriftliga inlämningsuppgifter, muntlig tentamen samt redovisning av laborationer.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.