Ledningssystem, livscykelanalys och hållbarhet
Kursplan, Grundnivå, 1TG292
- Kod
- 1TG292
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Industriell teknik G1F
- Betygsskala
- Med beröm godkänd, icke utan beröm godkänd, godkänd, underkänd
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 14 oktober 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik
Behörighetskrav
Projektledning och ledarskap. Genomgången kurs Samhällsförändring, ledarskap och deltagande.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- förklara FN:s hållbarhetsmål och svenska miljömål,
- beskriva förhållningssätt för ökad hållbarhet genom miljöledningssystemen International Standards Organization (ISO) 14001 och Eco-Management and Audit Scheme (EMAS) och definiera deras likheter och skillnader,
- beskriva förhållningssätt för ökad hållbarhet vid arbete med energiomställning med stöd av ledningssystemet ISO 50001 (energiledningssystem) och ISO 14001 (miljöledningssystem),
- förklara CSR (corporate social responsibility, ISO 26000) och korruption (ledningssystem mot mutor, ISO 37001),
- förklara begreppet med integrerade ledningssystem samt dess för- och nackdelar,
- förklara användningen av Global Reporting Initiative (GRI) för hållbarhetsrapportering,
- beskriva olika typer av miljöpåverkan för produkter,
- genomföra en förenklad livscykelanalys (LCA).
Innehåll
Drivkrafter för hållbar utveckling och hur de relateras till organisationers ansvar. FN:s hållbarhetsmål och svenska miljömål. Ledningssystemens koppling till hållbar utveckling. Styrning och ledning med utgångspunkt från de krav som finns i ISO 14001, EMAS, och ISO 50001 med dess likheter och skillnader. Hållbarhetsrapportering. Företagens sociala ansvar. Korruption. Produkters miljöpåverkan. Grunder i livscykelanalys.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, övningar och grupparbete.
Examination
Momentvisa skriftliga inlämningsuppgifter och aktivt deltagande i workshops.
Moment 1: Ledningssystem (3 hp),
Moment 2: Livscykelanalys (3 hp),
Moment 3: Hållbarhet (4 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om riktat pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.