Företag, nätverk och teknikutveckling

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 2FE021

Kod
2FE021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Företagsekonomi G1N, System i teknik och samhälle G1N
Betygsskala
Med beröm godkänd, icke utan beröm godkänd, godkänd, underkänd
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 13 februari 2024
Ansvarig institution
Företagsekonomiska institutionen

Behörighetskrav

Introduktion till system i teknik och samhälle ska vara genomgången.

Mål

Efter genomgången kurs skall studenten:

  • förstå det dynamiska samspelet mellan teknisk utveckling och företagsutveckling i industriella nätverk
  • beskriva olika modeller och analysera organisatoriska förutsättningar för att bedriva produktutveckling och kommersialisering av ny teknik
  • förklara hur marknadsföring och inköp samverkar med teknisk utveckling
  • beskriva de ekonomiska analysmodeller som finns för att integrera teknisk utveckling med andra faktorer samt kunskaper om de kalkylmodeller som företag använder
  • lösa enklare företagsekonomiska problem, använda samhällsekonomisk utredningsmetodik och presentera lösningar både muntligt och skriftligt.

Innehåll

Kursens uppläggning ansluter till den grundsyn på samspel mellan teknisk utveckling och företag/samhälle som finns i s.k. STS-ansatser och som i kursen formuleras i en nätverksansats. I nätverksansatsen betonas att det enskilda företaget inte bara berörs av en viss teknisk utveckling utan också utgör en del av den. Det enskilda företaget ses som en del av ett industriellt nätverk bestående av förbindelser mellan företag, vetenskapliga institutioner och andra kunskapsproducerande enheter. Teknik utgör en av de viktigaste elementen i de trådar som håller denna väv samman. Kursen är inriktad på att diskutera de problem- och frågeställningar som företag ställs inför i dessa nätverk. Det gäller beslut om investeringar, utformning av organisation och uppläggning av marknadsföring och inköp. Inte minst berör det företagets totalstrategi gentemot omgivningen.

Kursen består av tre delmoment.

1. Kunders och leverantörers roll i företags tekniska utveckling

2. Organisering av produktutveckling och kommersialisering av ny teknik. Ekonomiska underlag och kalkylmodeller vid investeringsbeslut.

3. Företaget och det teknologiska nätverket. Teknikens betydelse för företagets långsiktiga strategiska utveckling.

Undervisning

Kursen ges på svenska. Undervisningen sker i form av lektioner, praktikfallsseminarier och projektarbete med egna fallstudier och fallanalyser.

Examination

Kursen betygsätts med något av betygen underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4) och med beröm godkänd (5).

Kursen examineras genom två prov: Del 1, som ger 5 hp och Del 2, som ger 10 hp. Sammanlagdt ger kursen 15 hp. Examinationen av Del 1 sker i form av löpande uppgifter enskilt och i grupp. Examination sker genom aktivt deltagande på seminarier, genom författande av egna text(er) och genom muntliga redovisningar. Betygsättningen sker med något av betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U).

Examinationen av Del 2 sker främst genom bedömning av slutversionen av det projektarbete som ingår i kursen men även genom bedömning av seminarieinsatser i form av oppositionsarbete och aktivt deltagande i diskussioner. Betyget på provet Del 2, (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4) och med beröm godkänd (5) kommer att vara avgörande för slutbetyget på hela kursen. Obligatorisk närvaro vid en del av undervisningen krävs.

Dessutom gäller att eventuella restuppgifter och kompletteringar måste vara inlämnade innan nästpåföljande studieperiods början, vilket vanligtvis betyder senast fyra veckor efter det att kursen är avslutad. Om detta inte sker erhålles betyget Underkänd på provet i fråga. Hela provet (med alla tillhörande examinationsmoment) måste då göras om, vilket endast kan göras på kommande kurser.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Uppsala universitet accepterar inte fusk och plagiat. Studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat anmäls till rektor. De disciplinära åtgärderna är varning eller avstängning från studier under en begränsad tid.

OBS Endast avslutad kurs kan ingå i examen.

Övriga föreskrifter

Kursen överlappar/ersätter bland annat följande kurser: Marknad och organisation 2FE014, Introduktion till företagande och organisering 2FE157, Introduktion till marknadsföring och organisering 2FE158, Marknadsföring och organisation I 2FE150, Marknad och organisation A 2FE152, Företag och företagande 2FE007, Företag och marknad II 2FE008, Företag och företagande I 2FE015, Företag och företagande II 2FE016, Företagsekonomi 1TG010, Ledarskap o styrning 2FE824, Grundkurs i marknadsföring 1 2FE946, Organisation I. Individen och gruppen i organisaitonen 2FE947, Principles of Marketing 2FE913 och Fundamentals of Management 2FE918.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin