Uppsatsförberedande fördjupningskurs - kulturgeografi
Kursplan, Avancerad nivå, 2KU043
- Kod
- 2KU043
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Kulturgeografi A1N, System i teknik och samhälle A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 18 oktober 2022
- Ansvarig institution
- Kulturgeografiska institutionen
Behörighetskrav
120 hp inom Civilingenjörsprogrammet i system i teknik och samhälle. Teknik- och vetenskapsstudier-historia ska vara genomgången.
Mål
Efter godkänd kurs skall studenten kunna:
- formulera vetenskapliga problemställningar, särskilt inom kulturgeografi.
- reflektera över hur problemformulering, val av teori, metodval och materialtillgång som steg i forskningsarbetet inverkar på varandra och på en undersöknings resultat och slutsatser.
- redogöra för huvudinnehåll och tillvägagångssätt i vetenskapliga texter med kvantitativa inslag samt reflektera över hur kvantitativ metod kan användas i egna undersökningar.
- redogöra för huvudinnehåll och tillvägagångssätt i vetenskapliga texter med kvalitativa inslag samt reflektera över hur kvalitativ metod kan användas i egna undersökningar.
- författa, försvara samt opponera på en synopsis för en tänkt uppsats i kulturgeografi.
Innehåll
Kursen behandlar problemformulering, teorianvändning samt tolkning av källmaterial och tidigare forskning. Detta görs genom att diskutera olika förklaringsmodeller samt olika varianter av forskningsdesign.
Kursen omfattar tillämpande övningar i kvantitativ och kvalitativ metod.
Kursen omfattar också ämnesspecifik fördjupning. Centralt för inlärningen är författande av synopsis som skall kunna användas under kommande uppsatskurs.
Undervisning
Undervisning sker i form av föreläsningar och seminarier. Deltagande på seminarier är obligatoriskt.
Examination
Kursen examineras genom aktivt seminariedeltagande, skriftliga och muntliga uppgifter i anslutning till seminarier samt genom författande och försvarande av en synopsis. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.