Utbildningens framväxt och villkor med inriktning mot ämneslärare
Kursplan, Grundnivå, 4PE000
- Kod
- 4PE000
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G2F, Pedagogik G2F, Utbildningssociologi G2F, Utbildningsvetenskap G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 5 september 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ingår i Kompletterande lärarutbildning, 90 hp.
Behörighetskrav
90 hp i ett för grundskolans årskurs 7-9 och/eller gymnasieskolan relevant undervisningsämne
Mål
Kursen ger en överblick över utbildningssystemets historia, organisation och villkor samt förskolans och skolans värdegrund . Syftet är att studenten ska tillägna sig en förståelse för förskolans och skolans värdegrund och utbildningssystemets utformning i ett historiskt och sociologiskt perspektiv. Kursen syftar även till att ge insikter i sociala, könsrelaterade och etniska skillnaders strukturella betydelse inom utbildningssystemet.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- redogöra för och diskutera det svenska utbildningssystemets framväxt i relation till samhällets utveckling i ett internationellt perspektiv
- beskriva utbildningssystemets aktuella struktur i Sverige och diskutera några centrala förklaringar till dess uppkomst och utformning
- analysera och diskutera förskolans och skolans värdegrund i såväl ett historiskt som ett samtida perspektiv
- redogöra för sociala, könsrelaterade och etniska skillnaders strukturella betydelse inom utbildningssystemet och diskutera dessa i relation till förskolans och skolans värdegrund
- analysera och diskutera lärarkårernas och lärarutbildningarnas förändring i relation till utvecklingen på utbildningsområdet
- kommunicera och diskutera kursinnehållet skriftligt med korrekt språklig form.
Innehåll
- Utbildningssystemets historia, organisation och villkor.
- Förskolans och skolans värdegrund.
- Sociala, könsrelaterade och etniska skillnader i utbildningssystemet.
- Lärarkårernas och lärarutbildningarnas historiska utveckling.
- Akademiskt skrivande.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras skriftligt, exempelvis genom salsskrivning.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019, version 3
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2011