Ämnesdidaktik, ämneslärare
Kursplan, Grundnivå, 4PE211
- Kod
- 4PE211
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 12 februari 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ingår i Kompletterande lärarutbildning, 90 hp
Behörighetskrav
Ämnesstudier om 90 hp i ett för grundskolans årskurs 7-9 och/eller gymnasieskolan relevant undervisningsämne.
Mål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna tillämpa ämnesdidaktisk kunskap. Den studerande förväntas på ett fördjupat sätt kunna reflektera över och kritiskt granska undervisning inom berört ämne samt ha utvecklat förmåga till medvetna didaktiska val.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- använda grundläggande didaktiska begrepp och teorier
- kritiskt reflektera över och bedöma möjliga val av innehåll och metoder inom berört ämne med hänsyn till normer, värden och traditioner
- planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisningsmoment på ämnesdidaktisk grund med utgångspunkt i styrdokumenten
- visa god språklig förmåga att omsätta ämnesteoretiska kunskaper i tillämpad didaktisk planering.
Innehåll
- Allmändidaktik och ämnesdidaktik
- Normer, värden och traditioner i undervisning
- Styrdokumentens betydelse för didaktisk planering och bedömning
- Akademiskt skrivande och professionell kommunikation
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, grupparbeten och självständiga uppgifter.
Examination
Examinationen sker i muntligt och skriftligt, exempelvis genom skriftligt PM och muntliga presentationer.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att studenten får examineras på andra sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.