Stora sociotekniska system
Kursplan, Avancerad nivå, 5LH242
- Kod
- 5LH242
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Idé- och lärdomshistoria A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 16 mars 2010
- Ansvarig institution
- Institutionen för idéhistoria
Allmänt
Kursplanen är inrättad av Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden och tillstyrkt av Institutionsstyrelsen för idé- och lärdomshistoria.
Behörighetskrav
120 hp inom teknik/naturvetenskap
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- identifiera och relatera grunddragen i de stora tekniska systemens historiska framväxt med fokus på Västeuropa (Sverige) och USA.
- identifiera och förklara de centrala begreppen inom teoribildningen LTS (Large Technological Systems) och använda dem vid självständig kritisk analys.
- identifiera och diskutera grundläggande samband mellan stora sociotekniska system och samhälle.
- identifiera och relatera hur olika grupper av aktörer påverkat de stora sociotekniska systemens utformning.
- identifiera och relatera hur tekniska system formges för olika användargrupper, samt hur detta hänger ihop med kategorier som klass, kön och etnicitet.
- självständigt författa och försvara en kritiskt diskuterande PM.
- framställa och sammanfatta muntliga synpunkter vid seminariediskussioner.
Innehåll
Kursen ges i form av en introduktionsföreläsning följt av textseminarier och ett examinationsseminarium. Till seminarierna läses forskningsorienterad litteratur från forskningsfältet teknik- och vetenskapsstudier. Texterna behandlar olika kopplingar mellan tekniska system och samhälleliga, politiska och kulturella processer.
Kursen syftar därför till att introducera tekniksociologiska perspektiv samt ge kunskaper om hur tekniska system kan förstås ur historiska och sociologiska perspektiv. Ytterst syftar kursen till att träna studenternas förmåga att förstå kopplingar mellan teknik och samhälle. Dessutom syftar kursen till att träna studenternas förmåga till skriftlig och muntlig framställning.
Undervisning
Undervisningen består huvudsakligen av obligatoriska seminarier.
Examination
Examinationen sker genom aktivt deltagande vid kursens seminarier samt genom författandet av skriftliga PM-uppgifter.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.