Kursplan för Att presentera och popularisera vetenskap

Presenting Scholarly Work to a General Audience

Kursplan

  • 7,5 högskolepoäng
  • Kurskod: 5NS149
  • Utbildningsnivå: Avancerad nivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Svenska A1N, Skandinavistik A1N

    Huvudområde(n) och successiv fördjupning

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå
    G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

    Avancerad nivå
    A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
  • Inrättad: 2009-12-02
  • Inrättad av: Språkvetenskapliga fakultetsnämnden
  • Reviderad: 2013-09-20
  • Reviderad av: Institutionsstyrelsen
  • Gäller från: vecka 36, 2013
  • Behörighet: Examen på grundnivå om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till svensk högskoleutbildning på grundnivå.
  • Ansvarig institution: Institutionen för nordiska språk

Beslut och riktlinjer

Kursen är en fristående kurs på avancerad nivå.

Mål

Efter avslutat kurs ska studenten kunna
• kommunicera muntligt och skriftligt inom genrer som används inom högre studier, forskning och populärvetenskap

• anpassa texter och presentationer efter genrekrav och mottagare

• ge konstruktiv kritik på texter och presentationer vad gäller funktion, genre- och mottagaranpassning samt följsamhet mot normer

Innehåll

Inom kursens ram ska studenterna producera ett pressmeddelande, en populärvetenskaplig artikel för publicering i papperstidning eller på webb, göra en posterpresentation och en power point-presentation. Övningarna kopplas dels till kursdeltagarnas konkreta erfarenheter av textproduktion inom utbildning och forskning, dels till moderna kommunikationsvetenskapliga teorier med hänsyn tagen till relevanta genus- och jämställdhetsperspektiv. Kursen vänder sig till doktorander och till studenter på avancerad nivå från olika fakulteter. Kursen är svenskspråkig.

Undervisning

Undervisning ges i form av föreläsningar och seminarier, där tonvikten läggs på studenternas egna muntliga och skriftliga texter.

Examination

Examinationen sker dels löpande, dels i form av portföljbedömning.

För student som ej godkänts i ordinarie prov anordnas ett nytt provtillfälle i rimlig tid efter det första.

En student som underkänts i ett visst prov två gånger har på egen begäran efter hänvändelse till prefekten möjlighet att byta examinator eller examinationsform.

Övriga föreskrifter

Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment läses inom annan kurs som ingår i examen.

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: vecka 25, 2019

Litteratur

  • Bergström, Bo Effektiv visuell kommunikation : om nyheter, reklam, information och profilering i vår visuella kultur

    10., [uppdaterade och utök.] uppl.: Stockholm: Carlsson, 2016

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Harmon, Joseph; Gross, Alan Beyond the Scientific Article

    Ingår i:

    Harmon, Joseph E.; Gross, Alan G. The craft of scientific communication

    2010

    (2010) s. 119-186

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Lagerholm, Per Stilistik

    1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2008

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Ledin, Per; Selander, Staffan Institution, text och genre

    Ingår i:

    Englund, Boel; Ledin, Per; Projektet Svensk sakprosa, Teoretiska perspektiv på sakprosa.

    Lund: Studentlitteratur, 2003

    (2003) s. 91-122

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Lindstedt, Inger Talarens hantverk : att göra framgångsrika presentationer

    1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2015

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Linton, Magnus Text & stil : om konsten att berätta med vetenskap

    Första utgåvan: [Stockholm]: Natur & Kultur, [2019]

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Nordenson, Magdalena Konsten att påverka

    Ingår i:

    Nordenson, Magdalena Opinionsjournalistik : att skriva ledare, kolumner och recensioner

    1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2008

    (2008) s. 77-98

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Nordenson, Magdalena Skriva och bli läst

    Ingår i:

    Nordenson, Magdalena Opinionsjournalistik : att skriva ledare, kolumner och recensioner

    1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2008

    (2008) s. 121-150

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Wallsten, Lars; Morberg, Åsa Akademisk essä : introduktion och skrivhandledning

    Upplaga 1: Lund: Studentlitteratur, [2018]

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Wikforss, Åsa Alternativa fakta : om kunskapen och dess fiender

    [Lidingö]: Fri tanke, [2017]

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Observera att flera av böckerna finns tillgängliga som e-lån vid Uppsala universitetsbibliotek.