Spanska C3

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 5SP015

Kod
5SP015
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Spanska G2E
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 2 mars 2023
Ansvarig institution
Institutionen för moderna språk

Allmänt

Kursen ges inom Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan. 

Behörighetskrav

Spanska A eller A3 och minst 22,5 hp från Spanska B3

Mål

Utbildningen syftar till att ge säker språkfärdighet i tal och skrift, fördjupade kunskaper inom de områden som tidigare studerats, breddning av kunskaperna till ytterligare områden samt förmåga att göra en självständig undersökning av ett begränsat ämne.

Efter avslutad kurs ska studenten:

  • i tal och skrift kunna uttrycka sig varierat och anpassat till situation och mottagare
  • ytterligare ha utvecklat sin förmåga att analysera språkligt material
  • ha förvärvat tillräckliga teoretiska insikter i spansk språkvetenskap för att kunna analysera språkligt material
  • i ett självständigt arbete ha visat att han/hon behärskar ett vetenskapligt arbetssätt (problemformulering, litteratursökning, materialinsamling, analys och disposition av materialet samt bibliografisk sammanställning av källor).

Dessutom ska studenten kunna:

efter delkurs 1:

  • behärska textuella, grammatiska och lexikala särdrag hos spanska texter på en högre stilnivå, i synnerhet vetenskapliga och populärvetenskapliga texter
  • väl behärska mer komplexa strukturer i spanskan
  • kunna översätta svensk text till idiomatisk spanska
  • vara mycket väl förtrogen med skillnader och likheter mellan svenskt och spanskt språkbruk.

efter delkurs 2:

  • redogöra för några av den moderna språkvetenskapens centrala teorie
  • använda språkvetenskapliga begrepp och metoder för att analysera språkligt material.

efter delkurs 3:

  • självständigt genomföra en undersökning inom språk- eller litteraturvetenskap
  • formulera relevanta frågeställningar och problem
  • samla in, ordna och analysera ett empiriskt material
  • söka och bibliografiskt sammanställa och korrekt referera till primär- och sekundärlitteratur
  • på vårdad spanska skriftligt presentera den genomförda undersökningen
  • försvara det egna arbetet och opponera på andras arbeten.

Innehåll

Kursen består av följande tre delkurser.

Delkurs 1. Akademisk spanska, teori och praktik (7,5 hp)

Särskilda textuella, strukturella och lexikala drag hos texter av vetenskaplig och populärvetenskaplig karaktär analyseras och tränas. Kursen betonar särskilt mediering mellan svenska och spanska texter.

Delkurs 2. Språkvetenskap I (7,5 hp)

Språkvetenskapens mål och metoder. Genomgång av några av den moderna språkvetenskapens centrala teorier. Tillämpning av språkvetenskapliga begrepp och metoder på språkligt material. I delkursen ingår arbete med språkkorpora.

Delkurs 3. Självständigt arbete (15 hp)

Kursen består av ett självständigt arbete inom språk- eller litteraturvetenskap som redovisas i form av en uppsats om ca 20 sidor på spanska. I arbetet ges den studerande möjlighet att tillämpa ett vetenskapligt arbetssätt: sökning, värdering och sammanställning av vetenskaplig litteratur, problemformulering, materialinsamling, analys av materialet utifrån en vald forskningsmetod, tillämpning av forskningsetiska principer i de fall sådana krävs samt bibliografisk sammanställning av källor. Skriftlig och muntlig framställning på akademisk spanska samt vetenskaplig argumentation tränas genom olika inlämningsuppgifter och ventileringstillfällen.

Ämnesval görs i samråd med kursansvarig och handledaren, som utses i särskild ordning.

Undervisning

Undervisningen består av regelbundna seminarier, självstudier samt muntliga och skriftliga övningsmoment, vilka specificeras kursvis nedan. Studenten förväntas regelbundet ta del av information och material via lärplattformen Studium, där även uppgifter kopplade till kursen lämnas in. Studentens egna lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för arbetet på kurserna.

Delkurs 1.

Undervisningen sker i form av regelbundna seminarier, som inbegriper grupparbete och skriftliga övningar.

Delkurs 2.

Undervisningen sker i form av föreläsningar, diskussioner, grupparbete och enklare individuella forskningsprojekt.

Delkurs 3.

Undervisning ges i form av seminarier och enskild handledning. Studenten har rätt till 20 timmars enskild handledning, där det inkluderas såväl mötestid som handledares tid för läsning och återkoppling. Som avslutning ska den studerande försvara sitt examensarbete vid ett seminarium och även opponera på en annan students framlagda examensarbete.

Examination

Examination sker både muntligt och skriftligt samt genom fortlöpande bedömning. För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att detta betyg erhållits på minst 22,5 högskolepoäng.

Studenterna visar resultatet av sitt lärande på följande sätt:

Delkurs 1. Examination sker genom inlämningsuppgifter och ett skriftligt prov.

Delkurs 2.Examinationen sker genom en individuell inlämningsuppgift i form av en enklare forskningsrapport samt en skriftlig sluttentamen.

Delkurs 3. Betyget baseras på såväl examensarbetets kvalitet som på graden av självständighet under arbetet, utifrån specifika betygskriterier som de studerande får vid terminsstart. Dessutom tas hänsyn till genomförandet av opposition och försvar. En examinator utses i särskild ordning.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att detta betyg erhållits på minst 22,5 hp.

Övriga föreskrifter

Kursen får ej medtas i examen tillsammans med Spanska C, Spanska C, litteraturvetenskap I, Akademisk spanska, teori och praktik eller Spanska C, självständigt arbete.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin