Allmänt utbildningsområde I

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 4DI015

Kod
4DI015
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik G1N, Pedagogik G1N, Utbildningsvetenskap G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden, 17 september 2008
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ingår i Lärarprogrammet. Kursplanen gäller från och med vårterminen 2009.

Kursansvarig institution: Institutionen för didaktik

Behörighetskrav

Sv B/Sv2 B, En A

Mål

Efter genomgången kurs förväntas de studerande kunna:

- förstå, redogöra för och konkretisera de grundläggande kunskaper och färdigheter läraren behöver för att förverkliga förskolans och skolans mål samt för att medverka i utvecklingen av förskolans och skolans verksamhet.

- belysa hur lärarens arbete och förskolans/skolans verksamhet kan problematiseras utifrån begrepp som genus, etnicitet, social klass, mångfald och hållbar utveckling.

- aktivt söka forskningsbaserad kunskap samt förklara och motivera innebörden av att läraren har ett vetenskapligt förhållningssätt till sitt arbete.

- identifiera grundläggande villkor som inramar och strukturerar barns och ungdomars lärande och ge exempel på hur dessa återverkar på vardagslivets erbjudanden i exempelvis familjen, på fritiden och i skolan.

- definiera och ge exempel på vad lärande, kommunikation och kommunikativ utveckling innebär och betyder för lärprocessen

- förklara relevansen av gruppdynamik, lagarbete och sociala relationer för lärarens ledarskap och yrkespraktik i förskola eller skola

- visa omsorg om det svenska språket i tal och skrift och använda informationsteknik för sitt eget lärande.

Kursen består av fyra delkurser med följande förväntade studieresultat:

Förskolans och skolans samhällsuppdrag, 7,5 hp

Efter genomgången kurs förväntas de studerande kunna:

- analysera och tillämpa värdegrundsbegreppet i gällande läroplaner

- översiktligt beskriva den svenska förskolans och skolans utveckling i ett demokratiskt samhälle

- översiktligt beskriva relationen mellan kunskapssyn och pedagogisk verksamhet i relation till professionen

- i relation till utbildning redogöra för innebörden av hållbar utveckling

- i relation till utbildning diskutera relationen mellan globala och lokala förhållanden när det gäller t.ex. ekologiska livsbetingelser, resurstillgångar och resursanvändning

- visa kunskap om betydelsen av genus- och jämställdhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten i förskola och skola

- diskutera förskolans och skolans uppgift att utveckla respekt och aktning för varje människa oavsett bakgrund

- beskriva och konkretisera ett interkulturellt förhållningssätt till lärande och undervisning

- diskutera möjligheten för varje barns och ungdoms tillgång till information och kunskap på lika villkor.

Lärande och kommunikation, 7,5 hp

Efter genomgången kurs förväntas de studerande kunna:

- redogöra för några olika teorier om lärande

- diskutera några relationer mellan lärande, kunskap, kommunikation och undervisning

- reflektera över egen och andras kommunikation inom ramen för förskolans och skolans verksamhet

- genomföra samtal som arbetsredskap med fokus på det aktiva lyssnandet

- reflektera över innebörden av olika uttryckssätts betydelse i undervisningsprocesser

- aktivt bidra i seminariediskussioner

- genomföra kortare egna presentationer och ge respektfull återkoppling på andras presentationer.

Ledarskap och grupprocesser, 7,5 hp

Efter genomgången kurs förväntas de studerande kunna:

- redogöra för dynamiken i en barngrupp eller en skolklass i termer av mål, normer, roller och faser i gruppers utveckling

- redogöra för teorier om lärares ledarskap i barngrupp eller skolklass

- reflektera över egna ledarerfarenheter och eget agerande i olika typer av grupper (självkännedom)

- redogöra för vad en social konflikt är och för olika sätt att hantera konflikter

- diskutera principer för att förebygga och åtgärda mobbning och annan kränkande behandling i förskola och skola

- diskutera förutsättningarna för väl fungerande arbetslag i förskola och skola

- översiktligt redogöra för vad en etnografisk studie är och själv samla in och analysera enstaka etnografiska fältnotiser.

Barn och ungdomar i samhället, 7,5 hp

Efter genomgången kurs förväntas de studerande kunna:

- översiktligt beskriva barndoms- och ungdomstiden i ett historiskt-kulturellt perspektiv

- redogöra för grundläggande socio-materiella och diskursiva strukturerande villkor för barn/ungdomar i dagens svenska samhälle

- använda begreppen genus, social klass och etnicitet i analyser av hur barns/ungdomars vardagsliv struktureras

- reflektera över olika implikationer av samspelet mellan samhälleliga villkor och formeringen av barns/ungdomars skilda livskarriärer

- reflektera över olika implikationer av samspelet mellan samhälleliga villkor och samhällelig kulturreproduktion

Innehåll

De verksamhetsförlagda studierna omfattar 3 hp, är förlagda till förskola eller skola och integrerade i två av delkurserna.

Kursen består av fyra delkurser om vardera 7,5 hp med följande innehåll:

Förskolans och skolans samhällsuppdrag, 7,5 hp

- Värdegrunden i läroplanerna för förskola, grundskola och gymnasium

- Samhällsuppdraget och lärarprofessionen i ett historiskt perspektiv

- Hållbar utveckling, jämlikhet, mångfald och social rättvisa som bärande principer i svenskt skolväsende

Lärande och kommunikation, 7,5 hp

De verksamhetsförlagda studierna omfattar 1,5 hp, är förlagda till förskola eller skola och integrerade i kursens innehåll.

- Lärande, kunskap och kommunikation

- Berättande och presentationsmetodik

- Samtal och samtalsmetodik

Ledarskap och grupprocesser, 7,5 hp

De verksamhetsförlagda studierna omfattar 1,5 hp, är förlagda till förskola eller skola och integrerade i kursens innehåll.

- Social dynamik i grupper och arbetslag

- Ledarskap och ledarstilar i barngrupper och klassrum

- Hantering av sociala konflikter, inklusive mobbning

- Insamling och bearbetning av etnografiska fältnotiser

Barn och ungdomar i samhället, 7,5 hp

- Barns och ungas samhälleliga villkor förr och nu med fokus på genus, social klass och etnicitet

- Vardagens erbjudanden med fokus på familj, fritid, marknad och medier

- Livskarriär och kulturreproduktion/-produktion

Undervisning

Kursen genomförs i samverkan med förskolans/skolans lärarutbildare. Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, arbete i arbetslag, självständiga uppgifter och verksamhetsförlagda studier. Ordningsföljden mellan delkurserna varierar för studerandegrupperna.

Om kursen ges som distansutbildning genomförs den i form av föreläsningar, kontinuerlig handledning, självständiga uppgifter, grupparbeten och seminarier.

Examination

Examinationen sker genom bedömning av muntliga och skriftliga tentamina som utförs under de olika delkurserna. För godkänt betyg krävs fullgjorda uppgifter.

Examinationen på verksamhetsförlagd del av kursen sker dels genom att de studerande examineras i relation till delkursens mål av universitetets lärarutbildare efter samråd med ansvarig/a kommunal/a lärarutbildare, dels genom bedömning av dokumentation av verksamhetsförlagd utbildning.

Studerande som underkänts i den verksamhetsförlagda delen av kursen erbjuds ännu en möjlighet till sådan. Om synnerliga skäl föreligger kan Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden efter anhållan bevilja den studerande ytterligare ett sådant tillfälle.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin