Utbildning

Kursplan för Samtalsmetodik och kommunikation i socialt arbete

Conversation Methods and Communication

Senare revision av kursplanen finns.

Kursplan

  • 7,5 högskolepoäng
  • Kurskod: 2PE601
  • Utbildningsnivå: Grundnivå
  • Huvudområd(en) och successiv fördjupning: Pedagogik G1F
  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG).
  • Inrättad: 2009-06-10
  • Inrättad av: Pedagogiska institutionens styrelse
  • Gäller från: vecka 36, 2009
  • Behörighet: För tillträde till kursen krävs tidigare kurser på Socionomprogrammet med godkända kurser motsvarande 45 högskolepoäng. Undantag görs endast om särskilda skäl föreligger.
  • Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Beslut och riktlinjer

Kursen ingår i Socionomprogrammet, 210 högskolepoäng. Ansvarig institution är Pedagogiska institutionen.

Mål

Kursens syfte är att de studerande enskilt och i grupp, ska utveckla en grundläggande kunskap om metoder och förhållningssätt i samband med samtalsprocesser i socialt arbete. Vidare är syftet att de studerande ska utveckla en förmåga att analysera egna övningssamtal i förhållande till relevanta teoretiska perspektiv samt utveckla samtalsmetodiska färdigheter. Särskilt beaktas interpersonella processer och maktrelationer i samtal.

Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna


  • redovisa och kritiskt reflektera över olika samtalsmetoder och förhållningssätt samt tillämpning av dessa i socialt arbete

  • redovisa och kritiskt reflektera över olika teoretiska perspektiv på professionella samtal

  • redovisa kunskap och förståelse för viktiga etiska principer och de svårigheter det professionella samtalet kan innebära för berörda vuxna och eller barn och unga

  • visa en grundläggande förmåga att leda professionella samtal med hjälp av olika samtalsmetoder och med olika förhållningssätt

  • genomföra enklare analyser av professionella samtal

  • kritiskt reflektera över och diskutera genomförande och analys av professionella samtal med hänsyn till vetenskapliga och etiska aspekter

Innehåll

Kursen behandlar följande områden.


  • Professionella samtal som ett led i socialt arbete

  • Etik och bemötande vid samtal i enlighet med gällande sekretesslagstiftning och myndighetsutövning

  • Träning i att leda professionella samtal: förhållningssätt och grundläggande färdigheter i samtalsmetodik i samtal riktade mot särskilt utsatta grupper

  • Olika samtalsmetoders teoretiska utgångspunkter

  • Analys av professionella samtal

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, praktiska övningar, seminarier och/eller grupparbeten. Kursinnehållet kräver delvis obligatorisk närvaro. Vid kursstart presenteras hur frånvaro från obligatoriska moment ska kompenseras.

Examination

Examination sker genom bedömning av muntliga och skriftliga uppgifter såväl enskilt som i grupp.
Betygskriterier redovisas i separat dokument.

Övriga föreskrifter

Betygen A, B, C, D, E, Fx eller F rapporteras som tilläggsinformation. För slutbetyg VG krävs VG på minst hälften av kursens totala poäng.

Litteratur

Litteraturlistor

Gäller från: vecka 36, 2009

Kurslitteratur

  • Holmsen, Merete; Lindelöf, Inger; Midthun, Kjell E. Samtalsbilder och teckningar : samtal med barn i svåra situationer

    1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2007

    Se bibliotekets söktjänst

  • Lundin, Kerstin; Wedin, Åsa Klarspråk i socialtjänsten : hur man skriver lättlästa beslut, utredningar och journaler

    1. uppl.: Stockholm: Gothia, 2007

    Se bibliotekets söktjänst

  • Miller, William R.; Rollnick, Stephen Motiverande samtal : att hjälpa människor till förändring

    Norrköping: Kriminalvårdens förl., 2003

    Se bibliotekets söktjänst

  • Rautalinko, Erik Samtalsfärdigheter : stöd för vägledning och ledarskap

    Stockholm: Liber, 2007

    Se bibliotekets söktjänst

  • Seden, Janet Counselling skills in social work practicec Janet Seden.

    Buckingham ;a Philadelphia: Open University Press, 2005

    Se bibliotekets söktjänst

  • Øvreeide, Haldor Samtal med barn : metodiska samtal med barn i svåra livssituationer.

    2., [omarb.]uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2001

    Se bibliotekets söktjänst

Ytterligare stenciler/artiklar på cirka 150 sidor kan tillkomma.

Referenslitteratur