Socialpsykologi B

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 2SC026

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2SC026
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Socialpsykologi G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 16 december 2009
Ansvarig institution
Sociologiska institutionen

Allmänt

Kursen ges som fristående kurs på B-nivå och som programkurs.

Behörighetskrav

Socialpsykologi A

Mål

Kursen syftar till att studenten utvecklar sin förståelse av socialpsykologisk analys och forskning. Kursen är en fortsättning av baskurs A i socialpsykologi och har två huvudmoment: studier i olika idétraditioner inom socialpsykologi samt ett fördjupat studium av det sociologiska arbetssättet inom det socialpsykologiska fältet. I möjligaste mån kommer B-kurserna även att spegla den aktuella socialpsykologiska forskningen.

Efter avslutad kurs ska studenten:

  • kunna kritiskt diskutera och behandla sociologiska frågeställningar utifrån främst socialpsykologiska perspektiv och teorier
  • kunna redogöra för grunderna i olika kvalitativa och kvantitativa metoder samt tillämpningen av dessa
  • kunna diskutera val av metod och design utifrån en specifik frågeställning
  • kunna med handledning genomföra enklare socialpsykologiska undersökningar och kritiskt kunna ta del av forskningsrapporter
  • ha grundläggande färdigheter i att samla in, kritiskt granska och bearbeta information från olika datakällor både tryckta och elektroniska
  • ha särskilda kunskaper om minst ett sociologiskt/socialpsykologiskt forskningsområde
  • ha förmåga till aktivt deltagande i seminariediskussioner samt till att presentera artiklar som samlats in kring en egen frågeställning
  • ha förmåga att i grupp författa en kortare uppsats inom ett avgränsat ämnesområde
  • kunna göra korrekta referenslistor och hänvisningar till såväl tryckta som elektroniska källor
  • kunna diskutera och försvara en kortare uppsats i ett seminarium samt genomföra en opposition på en motsvarande uppsats
  • kunna med handledning kommunicera och diskutera sociologiskt relevant information, problem och analysresultat skriftligt och muntligt till olika grupper

Innehåll

Kursen delas upp i följande tre delkurser:

1. Symbolisk interaktionism, 7.5 högskolepoäng.

Delkursen syftar till att studenten tillägnar sig kunskap om sociologisk socialpsykologi och dess olika skolor utifrån klassiska texter. Delkursen innebär att studenterna läser originaltexterna hos några av klassikerna inom det som nu kallas symbolisk interaktionism. Detta kompletteras med ett moment av tillämpade analyser kring moderna och aktuella sociala problem.

Efter avslutad delkurs ska studenten:

  • ha kunskap om sociologisk socialpsykologi, till skillnad från psykologisk socialpsykologi och inom denna ram, särskilt symbolisk interaktionism
  • ha kunskap om sociala och historiska omständigheter under vilka symbolisk interaktionism utvecklades inom den s.k. Chicagoskolan
  • ha kunskap om klassiska texter av Jane Addams, Charles Horton Cooley och George Herbert Mead , men också mer modern text av Richard Rorty
  • ha kunskap om konstruktionistiska perspektiv på sociala problem och vardagsliv
  • ha förmåga att skilja mellan olika skolor inom symbolisk interaktionism
  • ha förmåga att identifiera sociala problem, deras bakgrund och utveckling i termer av symbolisk interaktionism
  • ha förmåga att analysera individuella socialisationsproblem och personliga erfarenheter av komplex natur

2. Modern social teori, 7.5 högskolepoäng.

Delkursen syftar till att studenten utvecklar sin kunskap om socialpsykologisk och sociologisk teori som är teoretiska utgångspunkter hos alla moderna sociala teorier. Målet är att utöka studentens förmåga att integrera och jämföra olika teorier och teoretiska inriktningar samt studentens förmåga till kritisk diskussion med hjälp av socialpsykologiska och sociologiska begrepp. Delkursen innebär att studenterna läser originaltexterna hos några av de mest signifikanta teoretiker och samhällskritiker inom modern social teori.

Efter avslutad delkurs ska studenten:

  • ha en relativt bred bild av modern teoribildning inom sociologi och socialpsykologi
  • kunna med hjälp av socialteoretiska begrepp kritiskt diskutera aktuella sociologiska och socialpsykologiska perspektiv, deras betydelse och tillämpning
  • ha särskilda kunskaper om några av de viktigaste nya öppningarna för modern samhällskritik
  • kunna muntligt kommunicera om aktuella teoridebatten i seminarieform
  • kunna sätta sig in i ett problemområde och skapa ett teoretiskt ramverk

3. Metod och analys II samt uppsatsarbete, 15 högskolepoäng.

Delkursen syftar till att studenten fördjupar de kunskaper som tillägnats på A-nivå genom att utveckla en grundläggande förmåga att tillämpa såväl kvantitativ som kvalitativ metod. Studenten ska kunna genomföra enklare sociologiska undersökningar och kritiskt kunna ta del av forskningsrapporter. Delkursen innehåller bland annat tillämpningsövningar i såväl kvantitativ som kvalitativ metod. Resultatet av tillämpningsövningarna rapporteras skriftligt i form av en uppsats.

Efter avslutad delkurs ska studenten:

  • kunna beskriva sociologiskt material med hjälp av beskrivande statistik och i form av tabeller och diagram
  • kunna formulera och pröva hypoteser om bivariata relationer inom sociologiskt material
  • kunna planera och genomföra enklare kvalitativa intervjuer och observationer för att analysera sociologiska problem
  • kunna integrera både kvantitativt och kvalitativt baserade resultat för att öka förståelsen av sociala processer
  • kunna genomföra en studie med ansatsen grundad teori
  • kunna analysera ett empiriskt material med hjälp av ett kvalitativt dataprogram t.ex. Atlas ti
  • kunna rapportera egna analyser skriftligen och muntligen

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, lektioner, gruppövningar, seminarier och handledning. Deltagande i seminarier är alltid obligatoriskt. Övrig obligatorisk närvaro framgår av kursschemat. Frånvaro från obligatoriska moment kompenseras genom inlämningsuppgifter. Innehållet i föreläsningarna kan utgöra grund för examinationsfrågor även i de fall föreläsningarna inte är obligatoriska.

Examination

Delkurserna examineras genom hemskrivning eller inlämningsuppgifter, seminarier, en uppgift utförd i ett dataprogram samt uppsats. De betygsgrader som används är väl godkänd (VG), godkänd (G), och underkänd (U). För slutbetyget VG på hela kursen krävs VG på 50% av hela kursens poäng. Hemskrivningar som lämnas in efter utsatt tid kan inte ges betyget VG, om inte särskilda skäl föreligger. Vid hemskrivning kan rest förekomma, men endast vid ett tillfälle och inlämnas inom 10 dagar.

Övriga föreskrifter

Ämnet socialpsykologi kan för den som påbörjat sina studier ht 1998 eller senare, inte samtidigt ingå i en examen tillsammans med ämnena sociologi och sociologi med inriktning mot arbetsliv, organisation och personal (AOP).

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin