Retorikens didaktik
Kursplan, Grundnivå, 5LV235
- Kod
- 5LV235
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Retorik G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 23 mars 2010
- Ansvarig institution
- Institutionen för litteraturvetenskap och retorik
Allmänt
Kursansvarig institution är Litteraturvetenskapliga institutionen.
Kursen är en fristående kurs på grundnivå, som även kan inräknas som valfri kurs i Litteraturvetenskap C, Retorik C samt inom ramen för Svenska 4. Kursplanen är fastställd av Litteraturvetenskapliga institutionens styrelse den 23 mars 2010.
Behörighetskrav
60 hp i ett ämne
Mål
Kursen har som syfte att ge en grundläggande teoretisk kännedom om retorikens didaktik ur ett kombinerat teoretiskt och praktiskt perspektiv.
Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna
- översiktligt redogöra för retorikens didaktikiska historia från Antiken fram till modern tid
- visa förtrogenhet med vissa av retorikens centrala pedagogiska modeller och begrepp
- demonstrera förmåga att reflektera över dessa modellers möjligheter och begränsningar i samband med att dessa prövas praktiskt
Innehåll
Kursen ger dels en överblick över retorisk didaktik ur ett retorikhistoriskt perspektiv, dels ges inblickar i aktuell forskning i ämnet. Detta kopplas även till moment där retorikens modeller för inlärning prövas och omsätts i praktiska övningar.
Undervisning
Undervisning ges i form av seminarier och gruppövningar. Teoretiska moment varvas med praktiska övningar.
Examination
Aktivt deltagande i seminarier och övriga förelagda övningar samt genomförande av en skriftlig och/eller muntlig uppgift. Kursen bedöms med betygen VG, G eller U.