Svenska 2 för ämneslärare

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 5SV205

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5SV205
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Litteraturvetenskap G1F, Svenska G1F, Utbildningsvetenskap G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden, 12 oktober 2011
Ansvarig institution
Institutionen för nordiska språk

Allmänt

Kursen ges inom Ämneslärarprogrammet som andra terminen av inriktningen Svenska.

Kursansvarig institution: Institutionen för nordiska språk. Kursen ges i samverkan med Litteraturvetenskapliga institutionen.

Behörighetskrav

22,5 hp från Svenska 1, vari Språkets struktur 7,5 hp ska ingå.

Mål

Syftet med kursen är att ge fördjupade kunskaper om svenska språkets struktur och särart, att ge perspektiv på språket som ett uttrycks- och kommunikationsmedel, översiktliga kunskaper i språk- och stilhistoria, förmåga att läsa litteratur från olika historiska epoker fram till och med modern tid, ökade färdigheter i litterär analys av såväl lyrik som prosa, samt förmåga att anlägga ämnesdidaktiska perspektiv på texter från olika tider.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för svenska språkets särart och utveckling från äldsta tid till nutid, också ur ett didaktiskt perspektiv
  • beskriva och exemplifiera språkets variation med hänsyn till situationella faktorer
  • analysera och bedöma elevtexter
  • relatera texter från skilda tider till språkets utveckling och samhällsutvecklingen
  • visa förtrogenhet med de begrepp som används vid diskussion och litterär analys, främst av lyrik och prosa
  • visa kännedom om centrala verk inom den västerländska litteraturen och sätta dessa i samband med samhällsutvecklingen och det litterära systemets förändringar samt svenskämnets egen historia och kanon
  • uppvisa förmåga till kritisk och reflekterande läsning av skönlitterära texter, samt självständigt analysera och diskutera dessa texter ur ett didaktiskt perspektiv
  • visa en ökad förmåga att analysera och producera texter i tal och skrift

Innehåll

Kursen består av fyra delkurser.

1. L3. Äldre litteratur: från Antiken till 1850-talet, 7,5 hp

Under kursen görs analytiska läsningar av litteratur från antiken fram till 1850-talet. Kursen inkluderar ett ämnesdidaktiskt perspektiv på texter, vilket innebär en problematisering av stoffet samt reflektioner kring problem som är relevanta för läraryrket. Tyngdpunkten i kursen ligger på romankonst samt lyrik (inkluderande episk diktning).

2. L4. Nyare litteratur: från 1850 till nutid, 7,5 hp

Under kursen görs analytiska läsningar av litterära texter från 1850-talet och fram till och med modern tid. Kursen inkluderar ett ämnesdidaktiskt perspektiv på texter, vilket innebär en problematisering av stoffet samt reflektioner kring problem som är relevanta för läraryrket. Tyngdpunkten i kursen ligger på romankonst samt lyrik (inkluderande episk diktning).

3. N3. Svenska språket i tid och rum, 7,5 hp

Svenska språket studeras i ett typologiskt, genetiskt och historiskt perspektiv. Förmågan att förstå och språkligt belysa svenska texter från skilda tider tränas, vilket aktualiserar såväl viss förtrogenhet med historiska ordböcker som kunskaper i språkets struktur, ordförrådets utveckling och äldre texters ortografi. Språkhistoriska frågor diskuteras ur ett didaktisk perspektiv. Också samspelet mellan språk och samhälle, mellan inhemskt arv och utländskt inflytande tas upp.

4. N4. Språk i användning, 7,5 hp

I kursen behandlas språkets struktur, variation och förändring med hänsyn till sociala, regionala och situationella faktorer. Det språkliga samspelets roll som skapare och upprätthållare av sociala relationer uppmärksammas. En mindre grammatisk undersökning ingår, liksom elevtextanalys.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarie- och gruppövningar. Obligatoriska kursuppgifter och skrivuppgifter förekommer liksom andra typer av självständiga arbeten.

Examination

Examinationen sker genom seminarier och/eller skriftlig alternativt muntlig redovisning, alternativt skriftlig och/eller muntlig tentamen.

För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 hp.

För student som inte blivit godkänd i ordinarie prov anordnas ett nytt provtillfälle inom rimlig tid efter det första. Student som underkänts i visst prov två gånger har på egen begäran efter hänvändelse till prefekten möjlighet att byta examinator eller examinationsform.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin