Läsningens och bokens historia

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 5LV255

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5LV255
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Litteraturvetenskap A1N, Skandinavistik A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 20 september 2011
Ansvarig institution
Institutionen för litteraturvetenskap och retorik

Allmänt

Kursansvarig institution är litteraturvetenskaplig ainstitutionen. Kursen är på avancerad nivå. Kursplanen är fastställd av Litteraturvetenskapliga institutionens styrelse den 2/11 2009.

Behörighetskrav

Behörig är den som uppfyller kraven för en kandidatexamen.

Mål

Kursen syftar till att ge en orientering om läsningens historia och dess relation till olika former av textuell förmedling, främst den moderna boken under Gutenbergeran, men också andra typer av textbärare från lertavlor till laptops. Tonvikten ligger på de senaste seklerna, men perspektiven sträcker sig bakåt till skriftkonstens uppkomst. Kursen innefattar bokhistoriska och mentalitetshistoriska perspektiv.

Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna

* ha kunskap om den centrala terminologin på det bok- och läshistoriska området

* kunna redogöra för huvuddragen i skriv- och tryckonstens utveckling

* kunna redogöra för särdragen i olika typer av läsepoker och lässätt, inklusive relationen mellan muntlig och skriftlig förmedling

* kunna diskutera digitaliseringens betydelse för textförmedling och läsformer

* visa kännedom om de viktigaste statistiska källorna vad gäller nutidens svenska läskultur

* visaa självständig förmåga att analysera olika situationer av textförmedling och läsning

Innehåll

Kursen ger en översikt av läsningens och bokens historia genom teoretisk och historisk facklitteratur, liksom samtida källor (statistik över läsvanor, etc.). Syftet är att belysa läsningens och bokens historia, nutid och möjliga framtid. Perspektiven sträcker sig över ett par millennier, dels för att ge de långa historiska perspektiven, dels för att ge utifrånperspektiv på en nutid när läskulturen av många anses vara i stark förvandling. I viss mån anknyts till aktuella debatter, men tonvikten ligger på analytiska perspektiv som sträcker sig långt tillbaka i tiden.

Undervisning

Arbetsformerna utgörs av seminarier med inslag av praktiska övningar och grupparbeten.

Examination

Aktivt deltagande i seminarier, genomförande av en muntlig uppgift som också lämnas in i skriftlig form, samt en avslutande hemtentamen. Kursen bedöms med betygen VG, G eller U.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin