Ekonomisk historia A: Global omvandling och globalisering 1700-2000

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 2EH326

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2EH326
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Ekonomisk historia G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Ekonomisk-historiska institutionens styrelse, 10 oktober 2011
Ansvarig institution
Ekonomisk-historiska institutionen

Allmänt

Denna kurs kan ingå i samhällsvetarprogrammet, ekonomprogrammet, lärarprogrammet 140-220 poäng samt lärarprogrammet 210/330 högskolepoäng vid Uppsala universitet. Den kan också läsas som fristående kurs. Kursplanen är godkänd av Ekonomisk-historiska institutionens styrelse.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Mål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna

• analysera hur resursanvändning, teknologi, institutionella förutsättningar och handel påverkat länders/regioners utveckling och underutveckling under perioden ca 1700-2000.

• analysera hur globalisering, kolonialism, ekonomiska kriser och internationella konflikter påverkat länders/regioners ömsesidiga beroende, utveckling och underutveckling.

• redogöra för centrala utvecklings- och tillväxtteorier samt kritiskt diskutera hur dessa påverkar utvecklingspolitik.

• redogöra för begreppet samt företeelsen globalisering i relation till kursens övriga innehåll.

• kritiskt diskutera argument för och emot frihandel.

• självständigt behandla en avgränsad vetenskaplig fråga gällande utvecklingsfrågor under 1900-talet i en kortare pm.

Innehåll

Kursen behandlar ekonomisk omvandling och ömsesidigt beroende mellan olika världsdelar och regioner genom exempelvis handel, kolonialism och globalisering. Ett historiskt perspektiv används för att förstå Asiens, Afrikas och Latinamerikas utveckling i relation till Västvärldens. Tyngdpunkten ligger på perioden från 1800 och framåt, men kursen behandlar översiktligt utvecklingen från cirka 1650. De centrala ekonomisk-historiska frågeställningarna rörande globalisering problematiseras och de viktigaste teoretiska redskapen för hur man beskriver och kritiskt analyserar ekonomisk tillväxt och utveckling i ett långsiktigt internationellt perspektiv introduceras. Användandet av resurser och dess konsekvenser för utveckling behandlas i relation till frågor om integration och hållbar tillväxt. Både utvecklingsländernas utvecklingsproblem och de nyligen industrialiserade ländernas väg till välstånd behandlas.

Moment 1. Handel, kolonialism och globalisering – ca 1700-20, 7,5 hp

Beroendeförhållanden mellan olika länder och regioner är i fokus för momentet och inledningsvis behandlas tidiga handelsrelationer. Momentets tyngdpunkt ligger på förhållandena från cirka 1800. Orsaker till och effekter av Västeuropas industrialisering och ekonomiska utveckling ses i ett globalt perspektiv. Krig, kolonialisering och avkolonialisering liksom protektionism och frihandel samt ekonomisk integration och den globala kapitalismens tillväxt är några centrala aspekter som behandlas. Samspelet mellan teknikutveckling och institutionella förhållanden för Asiens, Afrikas och Latinamerikas ekonomiska utveckling lyfts fram och problematiseras. Centrala utgångspunkter är tillgången på naturresurser, kapital och arbetskraft under olika historiska perioder. Momentet examineras genom ett obligatoriskt seminarium samt en skriftlig tentamen.

Moment 2. Utvecklingsfrågor under 1900-talet, 7,5 hp

Utvecklingsfrågor under 1900-talet är i fokus för moment 2. Tyngdpunkten ligger på avkolonialiseringen efter andra världskriget. Liksom i moment 1 lyfts handeln och den kraftigt expanderande globala kapitalismen fram. Centrala utvecklings- och tillväxtteorier diskuteras. Speciell vikt läggs vid institutionella teorier som avser att förklara tillväxt, inkomstfördelning och fattigdom i Asien, Afrika och Latinamerika samt hur dessa teorier påverkat utvecklingspolitiken under nittonhundratalets andra hälft. Momentet behandlar också frågan om ekonomisk tillväxt i relation till hållbar utveckling. Momentet examineras genom obligatoriska seminarier samt en kortare pm som skall behandla någon aspekt av 1900-talets utvecklingsfrågor.

Undervisning

Undervisningen ges i form av föreläsningar, handledning och seminarier.

Examination

Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarier, skriftlig tentamen och PM-skrivande.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin