Tyska B5
Kursplan, Grundnivå, 5TY018
- Kod
- 5TY018
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Tyska G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden, 11 maj 2012
- Ansvarig institution
- Institutionen för moderna språk
Allmänt
Kursen ges inom Lärarprogrammet, inriktning Tyska.
Fr.o.m. år 2011 ingår denna kurs i Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan 300/330 hp.
Kursansvarig institution: Institutionen för moderna språk.
Behörighetskrav
Minst 15 p/22,5 hp godkända av Allmänt utbildningsområde I eller Lärares arbete A och minst 15 p/22,5 hp av Tyska A.
Mål
Utbildningen syftar till att öka den skriftliga och muntliga språkfärdigheten i tyska samt att fördjupa kunskaperna i tysk språkvetenskap. Vidare syftar kursen till att ge kunskaper om de tyskspråkiga ländernas litteratur, kultur och samhällsförhållanden samt insikter i ämnesmetodik och ämnesdidaktik.
Efter avslutad kurs ska studenten:
• ha befäst och fördjupat kunskaperna i tysk grammatik och ha utvecklat en
utökad medvetenhet om de kontrastiva skillnaderna mellan svenska och
tyska
• ha goda kunskaper om tysk språk- och litteraturhistoria, för att kunna
förstå och diskutera språk och litteratur i ett kulturellt och socialt
sammanhang
• kunna översätta en medelsvår text från svenska till tyska
• ha utökat sitt aktiva och passiva tyska ordförråd jämfört med
basordförrådet
• ha fått större förtrogenhet med vetenskapliga begrepp och ett
vetenskapligt arbetssätt
• ha utökat sin förmåga att självständigt söka och kritiskt värdera
information
• ha kunskaper i tyskundervisningens metodik inom det svenska skolväsendet
• genom utlandsstudier ha fått ökade kunskaper om tysk kultur och tyskt
skolväsende samt ökad säkerhet i praktisk språkfärdighet
Kursen består av fem delkurser med följande förväntade studieresultat:
Delkurs 1. Grammatik och skriftlig språkfärdighet, 6 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten:
• kunna förstå och använda även mer specifika grammatiska begrepp
• kunna förstå, analysera och redogöra för även komplexa grammatiska
strukturer i tyskan
• kunna tillämpa de fördjupade kunskaperna i tysk grammatik i tal och
skrift
• kunna problematisera och redogöra för grammatiska företeelser i tyska
texter
• ha utvecklat en sådan språklig förmåga, att han/hon – utan hjälpmedel –
kan översätta en medelsvår svensk text till godtagbar tyska
• ha utvecklat en ökad medvetenhet om problem vid översättningen mellan
svenska och tyska
• ha tillägnat sig ett utökat aktivt och passivt ordförråd jämfört med
basordförrådet
Delkurs 2. Språkhistoria, 6 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten:
• kunna redogöra för huvuddragen i det tyska språkets utveckling från det
indoeuropeiska ursprunget till nutiden
• ha insikt i hur det tyska språket under olika tider har påverkats av
andra språk
• kunna förstå den språkliga utvecklingen i ett kulturhistoriskt sammanhang
• kunna tidsbestämma texter från olika språkperioder
• kunna känna igen och redogöra för vissa grundskillnader mellan olika
tyska dialektområden
• känna till centrala utvecklingstendenser i modern tyska
Delkurs 3. Skönlitteratur I, 3 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten:
• ha tillägnat sig och kunna kritiskt diskutera ett urval representativa
litterära verk från mitten av 1700-talet till nutid
• förstå de litterära verken i deras kulturella och sociala sammanhang
• kunna reflektera över de lästa texternas aktualitet
• kunna översiktligt redogöra för den tyska litteraturhistorien från
upplysningen och framåt
• kunna samtala om den lästa litteraturen med hjälp av
litteraturvetenskapliga begrepp
• kunna skriva en kortare sammanhängande text med vissa formella anspråk
om ett litterärt ämne
• ha utvecklat ett kreativt förhållningssätt i umgänget med litteratur
Delkurs 4 a. Tyska, ämnesdidaktik 7,5 hp
Efter genomgången kurs ska den studerande ha inblick i ämnesdidaktiken för tyska.
Efter avslutad kurs ska studenten:
• kunna uppvisa goda kunskaper vad gäller teori och metod inom språkinlärning i allmänhet och inom tyska i synnerhet
• planera undervisning i tyska utifrån aktuella styrdokument
• kunna kritiskt bedöma nya undervisningsmetoder och inlärningsstrategier inom tyska
• kunna redogöra för och diskutera centrala didaktiska forskningsområden,
• visa förmåga att reflektera över medvetna didaktiska val inom det valda språkämnet och motivera dessa utifrån en analys av verksamhetens mål och elevers förutsättningar för lärande
• söka, sammanställa och tolka relevant vetenskaplig didaktisk litteratur.
Delkurs 4 b. Didaktik och praktik, VFU, 7,5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten:
• ha insikter i kopplingen mellan ämnesstudier och yrkesverksamhet
• självständigt kunna planera och genomföra undervisning i tyska i skolan
• kunna kritiskt reflektera över olika undervisningsmetoder
Delkurs 5 a. Skola och lärande i ett målspråksland 7,5 hp
Efter avslutad kurs ska studenten:
• ha fördjupat sin kännedom om tyskt skolväsende och samhällsliv
• ha utökat sina färdigheter i att kommunicera på tyska
• ha god kännedom om undervisningsterminologi på tyska
Delkurs 5 b. Utlandsstudier, VFU, 7,5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten:
• ha fördjupat sina kunskaper om tysk kultur och tyskt skolväsende
• kunna reflektera över centrala kulturella skillnader mellan Sverige och
Tyskland
• ha uppnått en god säkerhet i att kommunicera på tyska
Innehåll
Delkurs 1. Grammatik och skriftlig språkfärdighet, 6 hp
Genom föreläsningar och övningar i grammatik fördjupas och utökas de grammatiska kunskaperna från A-kursen. Övningar i översättning.
Delkurs 2. Språkhistoria, 6 hp
Föreläsningar och övningar i tysk språkhistoria. Översikt över tyska språkets utveckling och över karakteristiska drag i nutida tyska. Läsning av korta texter från olika tidsperioder i syfte att belysa den kulturella och språkliga utvecklingen. Viss fördjupning i en språkvetenskaplig frågeställning efter utbildningens behov.
Delkurs 3. Skönlitteratur I, 3 hp
Litteraturgenomgång i seminarieform med inslag av kreativa muntliga och skriftliga övningar. Läsning av ca 600 sidor skönlitteratur samt en lärobok i litteraturhistoria. I undervisningen behandlas kulturella huvudströmningar och centrala författarskap i den tyskspråkiga litteraturen från upplysningen och framåt.
Delkurs 4 a. Tyska, ämnesdidaktik 7,5 hp
Utifrån de viktigaste teorierna inom språkinlärning och ämnesdidaktik behandlar kursen undervisning i språk ur såväl teoretiskt som tillämpat perspektiv. En särskilt viktig del är systematisk reflexion över undervisning och dess relation till ämnesdidaktisk teori.
Delkurs 4 b. Didaktik och praktik, VFU, 7,5 hp
Under en skolförlagd utbildning omfattande tre veckor ska studenterna delta i arbetet i lärarlag, auskultera på lektioner i olika klasser samt även förbereda och genomföra egen undervisning (ca 10 undervisningstimmar). Den skolförlagda perioden förbereds och efterarbetas i seminarier vid Institutionen för moderna språk/Tyska. I de inledande seminarierna behandlas och diskuteras allmän och ämnesspecifik metodik och didaktik samt förhållandet mellan ämnesstudierna och lärarrollen.
Delkurs 5 a. Skola och lärande i ett målspråksland 7,5 hp
Kursen består av fyra veckors utlandsstudier. Den planeras och genomförs i samarbete med en utbildningsanordnare i ett tyskspråkigt land. Stor vikt läggs vid specifikt ämnesmetodiska frågor. Studenterna får göra studiebesök på skolor och får också följa utbildningen av lärare i tyska som andraspråk vid den mottagande utländska institutionen. Kursen avslutas med ett mindre arbete på tyska i form av en lektionsplanering.
Delkurs 5 b. Utlandsstudier, VFU, 7,5 hp
Under studieveckorna i Tyskland läggs särskild tonvikt på uppövandet av den praktiska språkfärdigheten samt på studiebesök som syftar till att öka de interkulturella insikterna på grundval av kunskaper i tysk kultur.
Undervisning
Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, individuell handledning och studiebesök.
Examination
Examination sker både muntligt och skriftligt samt genom fortlöpande bedömning.
För att erhålla slutbetyget Väl godkänd på hela kursen gäller att den studerande ska ha uppnått betyget Väl godkänd på delkurser om tillsammans minst 18 hp.
Fördjupning i förhållande till examensfordringarna
Kursen avser andra terminens studier i ämnet tyska. För ämnesfördjupning till filosofie kandidatexamen krävs ytterligare 30 hp (Tyska C1) varav ett självständigt arbete om 15 hp. För ämnesfördjupning till filosofie magisterexamen krävs därutöver ytterligare 30 hp (Tyska D1), och till filosofie masterexamen ytterligare 60 hp (Tyska D2 och Tyska E1).
Övriga föreskrifter
För studenter antagna till lärarprogrammet HT11 och senare gäller delkurserna 4 a och 5 a.
För studenter antagna till lärarprogrammet före HT11 gäller delkurserna 4 b och 5 b.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2023
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2022
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2007