Motion capture för spel

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 5SD011

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5SD011
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Speldesign G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Historisk-filosofiska fakultetsnämnden, 12 mars 2013
Ansvarig institution
Institutionen för speldesign

Behörighetskrav

3D III - realtids-3D, 7,5 hp.

Mål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • identifiera de olika typerna av motion capture-teknik och när man använder dem,
  • identifiera fördelar och begränsningar med motion capture för animering,
  • beskriva ett produktionsflöde för att hämta in inspelade rörelsedata och hur de kan integreras i en spel produktion,
  • spela in och bearbeta motion capture-data med hjälp av ett optiskt motion capture-system,
  • visa grundläggande färdigheter i att instruera de agerande och se till att alla säkerhetskrav är uppfyllda, samt
  • förstå och kunna tillämpa principerna för animaton inom spel och film för att kunna omvandla motion capture-data till animation.

Innehåll

Kursen består av föreläsningar och workshops med fokus på användning av motion capture för spelproduktion. Studenterna arbetar i grupp och individuellt med att lära sig de bästa arbetsmetoderna när det gäller användning av specialutrustning för motion capture.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar och workshops.

Examination

Studenterna bedöms genom praktiska uppgifter, workshops och skriftliga reflektioner.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin