Motion capture för spel
7,5 hp
Kursplan, Grundnivå, 5SD011
Kursen är avvecklad.
Det finns en senare version av kursplanen.
- Kod
- 5SD011
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Speldesign G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Historisk-filosofiska fakultetsnämnden, 12 mars 2013
- Ansvarig institution
- Institutionen för speldesign
Behörighetskrav
3D III - realtids-3D, 7,5 hp.
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- identifiera de olika typerna av motion capture-teknik och när man använder dem,
- identifiera fördelar och begränsningar med motion capture för animering,
- beskriva ett produktionsflöde för att hämta in inspelade rörelsedata och hur de kan integreras i en spel produktion,
- spela in och bearbeta motion capture-data med hjälp av ett optiskt motion capture-system,
- visa grundläggande färdigheter i att instruera de agerande och se till att alla säkerhetskrav är uppfyllda, samt
- förstå och kunna tillämpa principerna för animaton inom spel och film för att kunna omvandla motion capture-data till animation.
Innehåll
Kursen består av föreläsningar och workshops med fokus på användning av motion capture för spelproduktion. Studenterna arbetar i grupp och individuellt med att lära sig de bästa arbetsmetoderna när det gäller användning av specialutrustning för motion capture.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och workshops.
Examination
Studenterna bedöms genom praktiska uppgifter, workshops och skriftliga reflektioner.