Teknikbaserad affärsutveckling och entreprenörskap

30 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 1TE674

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
1TE674
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Industriell teknik A1F, Teknik A1F
Betygsskala
Med beröm godkänd, icke utan beröm godkänd, godkänd, underkänd
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 17 april 2013
Ansvarig institution
Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

Behörighetskrav

200 hp, varav 150 hp inom teknik/naturvetenskap/farmaci inklusive 30 hp på avancerad nivå.

Mål

Kursen består av fem delkurser med separata mål enligt nedanstående.

Affärsutveckling och entreprenörskap

Efter godkänd delkurs ska studenten kunna

  • redogöra för de olika komponenterna i en affärsutvecklingsprocess,
  • redogöra för vilka aktörer som är viktiga vid exploatering av tekniska idéer samt deras respektive uppgifter,
  • redogöra för krav på ledning och ägare i olika utvecklingssituationer,
  • översiktligt analysera en marknad med särskilt fokus på kundsituationer,
  • bedöma resursbehov och hinder i den tidiga affärsutvecklingen i olika organisatoriska kontext,
  • självständigt formulera en affärsplan baserad på en teknisk utvecklingsidé.

Ledarskap och styrning i entreprenöriella miljöer

Efter godkänd delkurs ska studenten kunna

  • tillämpa begrepp och modeller kring ledarskap, grupprocesser och organisation, särskilt i nystartade teknikbaserade företag eller affärsprojekt,
  • beskriva några av de metoder som finns för att praktiskt öva ledarskap och skapa förändring,
  • förklara "styrkedjans" funktionssätt, dvs. ägares, styrelses och företagslednings olika roller i samband med företagets styrning,
  • beskriva företagets styrcykel, dvs. företagets planering, mätning och uppföljning,
  • självständigt utföra grundläggande bokföring och enklare företagsanalys.

Immaterialrätt och affärsjuridik

Efter godkänd delkurs ska studenten kunna

  • redogöra för de delar av juridiken (särskilt immaterialrätten) som är aktuella i samband med att nya idéer ( t.ex. forskningsresultat) ska förvandlas från affärsidé till kommersiell verksamhet,
  • redogöra för hur immaterialrättsliga instrument kan utgöra (strategiska) hinder respektive stöd i en affärsutvecklingsprocess,
  • översiktligt redogöra för och analysera ett konkret händelseförlopp i en affärsutvecklingsprocess och på ett rättsligt relevant sätt formulera aktuella och potentiella juridiska problem,
  • översiktligt redogöra för och analysera innehållet i de rättsliga regler som är tillämpliga i samband med nyföretagande och affärsutveckling,
  • demonstrera kunskaper och färdigheter inom grundläggande förhandlingsteknik.

Kundfokuserad marknadsanalys och metod

Efter godkänd delkurs ska studenten kunna

  • bedöma och precisera behovet av information (om kundsituationer och marknadsförhållanden) i olika skeden av teknikbaserade affärsutvecklingsprocesser,
  • självständigt lägga upp och genomföra en marknadsundersökning i olika situationer och med olika problembakgrunder,
  • redogöra för och tillämpa grundläggande metoder för sammanställning, analys/tolkning och presentation (skriftlig och muntlig) av kvalitativa och kvantitativa empiriska material,,
  • tolka och värdera resultaten av olika marknadsundersökningar i syfte att formulera relevanta handlingsprogram och möjliga konsekvenser av dessa i kommersialiseringsprocesser.

Värdeteorier, samhällsperspektiv och metodologi

Efter godkänd delkurs ska studenten kunna

• identifiera och beskriva centrala idétraditioner kring entreprenörskap, värdeskapande och affärsutveckling,

• kritiskt analysera förutsättningarna för och konsekvenserna av entreprenörskap och affärsutveckling under rådande samhällsförhållanden

• identifiera relevanta frågeställningar kring dessa förutsättningar och konsekvenser som knyter an till vidare samhällsfrågor (rörande exempelvis etik, genus, etnicitet, miljö, globalisering),

• diskutera och artikulera betydelsen av förförståelse och tolkningsramar i värdeskapande situationer (entreprenöriella och affärsutvecklande),

• jämföra, kombinera samt värdera olika perspektiv på värdeskapande processer för att förstå entreprenörskap och affärsutveckling i praktiken.

Innehåll

Affärsutveckling och entreprenörskap

Affärsidé, affärsplan, affärsutveckling. Tidig marknadskoppling och analys av kundsituationer. Såddfinansiering - venture capital. Krav på ledning i olika utvecklingsfaser. Belöningssystem i kunskapsföretag. Strategiska allianser. Ägarrollen i tillväxtföretag. Drivkrafter och förutsättningar för entreprenörskap och affärsutveckling samt olika roller i värdeskapande processer.

Ledarskap och styrning i entreprenöriella miljöer

Det dynamiska företaget präglas av både stabilitet och förändring. Det behöver med andra ord organiseras på ett sådant sätt att nya idéer kan utvecklas samtidigt som etablerade strukturer och system skall göra det möjligt att bedriva verksamheten på ett effektivt sätt. Delkursen behandlar denna viktiga balansgång mellan stabilitet och förändring. Lär- och ledarstilar, teambuilding, personlig utveckling samt gruppers psykologi och funktion. Ledarskap i kunskapsföretag.

Immaterialrätt och affärsjuridik

Företagande och juridik: introduktion till ämnet och rättskälleläran, juridiska begrepp och handelsrättslig metod, relevanta rättsområden med utgångspunkt från företag och intressenter. Avtalsrätt: allmän avtalsrätt, olika avtalstyper, kommersiella och internationella avtal, avtalsstrategier samt de särskilda frågor som är aktuella vid avtal med offentliga organ och myndigheter Bolagsrätt: grunder i allmän bolagsrätt, frågor om beslut, ansvar och företrädare i aktiebolag. Aktieägaravtal och bolagets skötsel, företrädarfrågor i praktiken. Immaterialrätt: patent, varumärke och övriga industriella immaterialrätter, industriellt rättsskydd i praktiken, licensavtal och tvångslicens. Immaterialrätt som strategiskt verktyg. Förhandlingsteknik.

Kundfokuserad marknadsanalys och metod

Marknadsanalysens roll och funktion i företaget. Analys av kundsituationer. Viktiga frågor om marknaden i olika skeden av innovationsprocessen. Undersökningsdesign i olika marknadssituationer. Studier av marknadens egenskaper (storlek, segment, utveckling). Studier av marknadens/kunders funktion (marknadskanaler, köparbeteende). Studier om produktens egenskaper (kundsituationer, kunders krav på produkter/tjänster). Undersökningsmetodik: nedbrytning av syfte och huvudfrågor för en marknadsundersökning till undersökningsfrågor och mätvariabler, marknadsundersökarens verktygslåda, vanliga analystekniker och deras krav på data, olika sätt att samla, analysera/tolka, värdera och presentera empiriskt material (enkät, intervju, fokusgrupper, användartester).

Värdeteorier, samhällsperspektiv och metodologi – Värdeskapande (entreprenörskap och affärsutveckling) sker i en historisk, social och samhällelig kontext. Vilka idétraditioner är centrala för att förstå värdet av entreprenörskap och affärsutveckling? Vilka är förutsättningarna för entreprenörskap och affärsutveckling under rådande samhällsförhållanden, och vilka konsekvenser kan det tänkas ha på det omgivande samhället? Betonar betydelsen av förförståelse, förebilder, tolkningar och multipla perspektiv i värdeskapande situationer.

Undervisning

Föreläsningar, seminarier och praktiska övningar. Inlämningsuppgifter och projektarbeten. Studiebesök.

Examination

Kursen består av fem delkurser som examineras separat enligt nedanstående. För godkänt resultat på en delkurs krävs att samtliga examinationsmoment är godkända.

Affärsutveckling och entreprenörskap (7 hp)

Skriftlig redovisning av inlämnings- och projektuppgifter, samt aktivt deltagande i obligatoriska moment. Muntlig och skriftlig tentamen.

Ledarskap och styrning i entreprenöriella miljöer (6 hp)

Muntlig och skriftlig tentamen, PM-uppgift, samt aktivt deltagande i obligatoriska moment.

Immaterialrätt och affärsjuridik (5 hp)

Muntlig och skriftlig tentamen, gruppvis examination vid seminarier, samt aktivt deltagande i obligatoriska moment.

Kundfokuserad marknadsanalys och metod (6 hp)

Muntlig och skriftlig tentamen, skriftliga och muntliga redovisningar av inlämnings- och projektuppgifter, genomförda laborationer, samt aktivt deltagande i obligatoriska moment.

Värdeteorier, samhällsperspektiv och metodologi (6 hp)
 Skriftlig och muntlig tentamen. Aktivt deltagande i föreläsningar, seminarier och praktiska moment.

Övriga föreskrifter

Kursen ges endast för studenter antagna till Entreprenörskolan i Uppsala. Kursen kan inte tillgodoräknas i examen tillsammans med någon av kurserna 1TE915 - Teknikbaserad affärsutveckling, 1TE916 - Teknikbaserad affärsutveckling/Marknadsanalys, 2FE824 - Ledarskap och styrning, 2HR106 - Patent, avtal och förhandling, 1TE062 - Innovationsledning eller 1TE063 Kundfokuserad produktutveckling.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin