Kursplan för Biblioteks- och informationsvetenskap, masterkurs

Library and Information Science, Master Course

Det finns en senare version av kursplanen.

Kursplan

  • 60 högskolepoäng
  • Kurskod: 5BB008
  • Utbildningsnivå: Avancerad nivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: ABM A2E

    Huvudområde(n) och successiv fördjupning

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå
    G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

    Avancerad nivå
    A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
  • Inrättad: 2012-05-02
  • Inrättad av: Institutionsstyrelsen vid institutionen för ABM
  • Reviderad: 2013-04-12
  • Reviderad av: Institutionsstyrelsen vid institutionen för ABM
  • Gäller från: vecka 30, 2013
  • Behörighet: Kursen är öppen endast för dem som inom masterprogrammet i ABM, med inriktning Biblioteks- och informationsvetenskap, uppnått 52,5 hp
  • Ansvarig institution: Institutionen för ABM

Mål

Efter genomgången kurs förväntas studenten ha uppnått följande kunskaper och färdigheter:

Moment 1
• fördjupade kunskaper om ABM-områdets vetenskapliga discipliner
• fördjupade kunskaper om vetenskapliga teorier och metoder med relevans för humaniora och samhällsvetenskap i allmänhet och för ABM-ämnena i synnerhet
• förmåga att formulera en lämplig teorianknytning till ett forskningsproblem och att välja lämplig metod för forskningsproblemet

Moment 2
• kunskaper om den praktiska verksamheten vid bibliotek eller annan informationshanterande institution
• förmåga att med hjälp av inomvetenskapliga analytiska redskap och modeller kritiskt reflektera över tillämpad praxis inom biblioteks- och annan informationshanterande verksamhet

Moment 3
• förmåga att med teoretisk förankring och metodisk stringens genomföra ett skriftligt vetenskapligt arbete inom ABM-området
• fördjupad förmåga att söka och värdera vetenskaplig information
• förmåga att självständigt identifiera och formulera en vetenskaplig frågeställning
• förmåga att anknyta en vetenskaplig undersökning till aktuell forskning och bidra till kunskapsutvecklingen
• förmåga att inta ett etiskt förhållningssätt till vetenskaplig forskning
• förmåga att presentera forskningsresultat på ett pedagogiskt sätt, enligt givna instruktioner för formalia och med en god språkbehandling

Moment 4
• fördjupade kunskaper om olika användares informationsbehov, informationsvanor och informationsanvändning
• kunskaper om informationstjänster och informationsresurser
• kunskaper om pedagogiska metoder för att förmedla information och öka tillgängligheten till information för olika användare och användargrupper

Moment 5
• kunskaper om arbetsmarknads- och kompetensfrågor
• kunskaper om projektplanering och verksamhetsutveckling med särskild inriktning mot kulturarvs- och informationshanterande institutioner.

Innehåll

Moment 1: Teori och metod för ABM, 7,5 hp
Momentet genomförs gemensamt med inriktningarna arkivvetenskap och musei- och kulturarvsvetenskap.
Inom momentet studeras övergripande teorier och metoder med relevans för humaniora och samhällsvetenskap i allmänhet. Syftet är vidare att fördjupa diskussionen om ABM-områdets vetenskapliga discipliner, deras relationer till andra akademiska discipliner och till varandra samt att orientera om teorier och metoder som används i forskning inom arkivvetenskapen, biblioteks- och informationsvetenskapen samt musei- och kulturarvsvetenskapen. Momentet fungerar också som en förberedelse inför moment 3 genom att studenten väljer sitt uppsatsämne och börjar formulera teorianknytning och metodval.

Moment 2: Praktik, 7,5 hp
Praktiken omfattar fem veckors sammanhängande, handledd verksamhet på bibliotek eller annan lämplig institution för informationshantering. Studenten ska i samband med praktiken i en skriftlig rapport redogöra för sina erfarenheter och, utifrån tidigare tillägnade mer teoretiska kunskaper, kritiskt reflektera över praxis på arbetsplatsen. Viss tid under praktiken reserveras för arbetet med den skriftliga uppgiften.
Praktiken är valbar och kan bytas ut mot annat moment i institutionens kursutbud. Också andra kurser inom Uppsala universitets utbud kan väljas. Det krävs dock att kursen bedöms som uppenbart relevant för ABM-området. En bedömning görs i varje enskilt fall.

Moment 3: Masteruppsats, 30 hp
Momentet genomförs gemensamt med inriktningarna arkivvetenskap och musei- och kulturarvsvetenskap.
Momentet ägnas åt författandet och ventileringen av ett skriftligt vetenskapligt arbete. Häri ingår även att studenten ska fördjupa sina kunskaper om hur man söker och värderar information inom forskningsområdet samt fungera som opponent vid ventilering av annan students uppsats. Arbetet påbörjas under höstterminen och slutförs under vårterminen.
Ventileringsseminarierna är öppna för samtliga studenter på masterprogrammet i ABM.

Moment 4: Informationsförmedling ur ett användarperspektiv, 7,5 hp
Momentet fokuserar huvudsakligen på pedagogiska aspekter på informationsförmedling. Det syftar till att utveckla kunskap om olika pedagogiska synsätt och om relevanta arbetsmetoder som biblioteks- och informationsvetare kan arbeta med för att öka tillgängligheten till information för olika användare och användargrupper. Momentet ger även fördjupade kunskaper om användares interaktion med informationssystem genom att frågeställningar som rör behov, sökning och användning av information studeras utifrån ett uttalat användarperspektiv.

Moment 5: Arbetsmarknad, ledarskap, projektplanering, 7,5 hp
Momentet genomförs gemensamt med inriktningarna arkivvetenskap och musei- och kulturarvsvetenskap.
Momentet fokuserar på att knyta samman den kunskap som förvärvats under utbildningens gång och omsätta denna på olika sätt som syftar till att stärka studenternas konkurrenskraft på arbetsmarknaden. Den första delen av momentet fokuserar på kompetens- och arbetsmarknadsfrågor och innefattar bland annat arbete med en meritportfölj. Under momentets andra del ligger tyngdpunkten på verksamhetsutveckling och projektplanering, särskilt genom formulering av projektplaner med anknytning till kulturarvs- eller informationshanterande institutioner.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt enskild handledning.

Examination

Examination sker genom skriftlig individuell tentamen, skriftliga individuella eller gruppbaserade PM, muntlig och skriftlig seminarieredovisning av uppgifter och övningar gjorda individuellt eller i grupp samt genom framläggandet av ett examensarbete i form av en masteruppsats (inklusive opposition på annan students uppsats och närvaro vid ytterligare minst fem ventileringsseminarier). Samtliga moment på kursen bedöms med något av betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd, med undantag för moment 2 (Praktik) och moment 5 (Arbetsmarknad, ledarskap, projektplanering) vilka bedöms med något av betygen Underkänd eller Godkänd. För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs minst hälften VG på ingående kursmoment.

Övergångsbestämmelser

För studenter som tidigare läst kurser som motsvarar kursmoment inom den valda inriktningen kan vissa moment behöva bytas ut mot kursmoment från de andra två inriktningarna inom masterprogrammet i ABM.

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: vecka 36, 2013

Teori och metodkurs, 7,5 hp

Gemensam litteratur för alla inriktningar (Arkiv, B-oi, Mus)

Gemensam litteratur för alla tre inriktningar: Arkivvetenskap, Biblioteks- och informationsvetenskap, Musei- och kulturarvsvetenskap

  • Ahrne, Göran Svensson, Peter Handbok i kvalitativa metoder

    1. uppl.: Malmö: Liber, 2011

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Callon, Michel Tecno-Economic Networks and Irreversibility

    Ingår i:

    Law, John A sociology of monsters : essays on power, technology and domination

    London: Routledge, cop. 1991

    19 sidor

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Eliasson, Annika Kvantitativ metod från början

    2., uppdaterade uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2010

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Holgersson, Ulrika Klass : feministiska och kulturanalytiska perspektiv

    1. uppl.: Lund: Studentlitteratur AB, 2011

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Månson, Per Moderna samhällsteorier : traditioner, riktningar, teoretiker

    5., rev. uppl.: Stockholm: Rabén Prisma, 1998

    Kapitel 2, 3 9, 10 och 11, s. 25-99 och 305-409

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Litteratur specifikt för Biblioteks- och informationsvetenskap

  • Andersen, Jack; Hvenegaard Rasmussen, Casper; Jochumsen, Henrik At forstå biblioteket : en introduktion til teoretiske perspektiver

    1. opl.: København: Danmarks Biblioteksforening og Danmarks Biblioteksskole, 2008

    Sid. 41-61, 119-157, 217-263

    Se bibliotekets söktjänst

  • Cox, Andrew An exploration of the practice approach and its place in information science

    Ingår i:

    Journal of information science.

    vol. 38 (2012) nr. 2 s. 176-188

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Hjörland, Birger Empiricism, rationalism and positivism in library- and information science

    Ingår i:

    Journal of documentation.

    vol. 61 (2005) nr. 1 s. 130-156

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Leckie, Gloria J.; Given, Lisa M.; Buschman, John Critical theory for library and information science : exploring the social from across the disciplines

    Santa Barbara, Calif.: Libraries Unlimited, 2010

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Perec, Georges Experimental Demonstration of the Tomatotopic Organization in the Soprano (Cantatrix sopranica L)

    Ingår i:

    SubStance

    vol. 9 (1980) nr. 4 s. 37-45

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Talja, Sanna; Tuominen, Kimmo; Savolainen, Reijo Isms in information science : constructivism, collectivism and constructionism

    Ingår i:

    Journal of documentation.

    vol. 61 (2005) nr. 1 s. 79-102

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Informationsförmedling ur ett användarperspektiv

Obligatorisk kurslitteratur totalt ca 900 sidor. Ytterligare ca 100 sidor till egensökt litteratur i samband med uppgifter under momentet.

  • Aabö, Svanhild; Audunson, Ragnar; Vårheim, Andreas How do public libraries function as meeting places?

    Ingår i:

    Library & information science research.

    vol. 32 (2010)

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Bromseth, Janne; Darj, Frida Normkritisk pedagogik : makt, lärande och strategier för förändring

    Uppsala: Centrum för genusvetenskap, Uppsala universitet, 2010

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Buckley, Chad E Golden Rule Reference : Face-to-Face and Virtual

    Ingår i:

    The reference librarian

    vol. 93 (2006)

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Carlsson, Ulla; Johannisson, Jenny Läsarnas marknad, marknadens läsare : en forskningsantologi

    Stockholm: Fritze, 2012

    Fulltext

    Sid 95 - 155

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Gärdén, Cecilia Tio år med vuxnas lärande - en kunskapsöversikt med fokus på folkbibliotek och vuxnas lärande.

    Högskolan i Borås, 2011

    finns tillgänglig elektroniskt

    Obligatorisk

  • Harris, Roma Their little bit of ground slowly squashed into nothing : Technology, Gender, and The Vanishing Librarian

    Ingår i:

    Leckie, Gloria J.; Buschman, John Information technology in librarianship : new critical approaches

    Westport, Conn.: Libraries Unlimited, 2009

    15 sidor

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Hedemark, Åse A study of Swedish children's attitudes to reading and public library activities

    Ingår i:

    The new review of children's literature and librarianship.

    2012(18):2, s. 116-127

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Lindberg, Jenny; Lundh, Anna Hampson Informationskompetenser : om lärande i informationspraktiker och informationssökning i lärandepraktiker

    Stockholm: Carlsson, 2009

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Karner Schmidt, Jofrid Bibliotekarens smak og litteraturformidlingens normer

    Ingår i:

    Audunson, Ragnar Andreas; Lund, Niels Windfeld Det siviliserte informasjonssamfunn : folkebibliotekenes rolle ved inngangen til en digital tid

    Bergen: Fagbokforl., cop. 2001

    s. 292-317

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Mon, Lorri M. Professional avatars : librarians and educators in virtual worlds

    Ingår i:

    Journal of documentation.

    vol. 68 (2012) nr. 3

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Radford, Marie L. The reference encounter : interpersonal communication in the academic library

    Chicago: Association of College and Research Libraries, 1999

    Tillgänglig i fulltext via Association of College and Research Librarians (ACRL)

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Rothbauer, Paulette Locating the Library as Place among Lesbian, Gay, Bisexual and Queer Patrons

    Ingår i:

    Buschman, John; Leckie, Gloria J. The library as place : history, community, and culture

    Westport, Conn.: Libraries Unlimited, 2007

    s. 101-115

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Rydsjö, Kerstin Referensarbete för barn - en litteraturöversikt

    Ingår i:

    Lundgren, Lena Barn frågar - kan biblioteket svara? : om referensarbete för barn och ungdomar.

    s. 15-32

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Schreiber, Trine; Elbeshausen, Hans Bibliotekarerne : en profession i et felt af viden, kommunikation og teknologi

    1. udg.: Frederiksberg: Forlaget Samfundslitteratur, 2006

    Kap. 4 och 5

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Ulvik, Synnöve; Salvesen, Gunhild Ethical reference practice

    Ingår i:

    New library world.

    vol. 108 (2007) nr. 7/8

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Vasileiou, Magdalini; Rowley, Jennifer Marketing and promotion of e-books in academic libraries

    Ingår i:

    Journal of documentation.

    vol. 67 (2011) nr. 4

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Arbetsmarknad, ledarskap och projektledning

  • Carlsson, Torild; Wennersten, Lena Äntligen måndag? : myter och möjligheter i arbetslivet

    Lidingö: Langenskiöld, 2005

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Hällsten, Freddy; Tengblad, Stefan Medarbetarskap i praktiken

    Lund: Studentlitteratur, 2006

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Tonnquist, Bo Projektledning

    3. uppl.: Stockholm: Bonnier utbildning, 2008

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Valbar litteratur ALP

Välj litteratur om ca 400 sidor som ni sedan redovisar i ert PM. Det går att välja litteratur utanför denna lista, men motivera i så fall hur och varför ni valt denna i ert PM. Självklart kan denna valbara litteratur också nyttjas under arbetet med er projektplanering

  • Blomberg, Jesper Myter om projekt

    Stockholm: Nerenius&Santérus, 1998

    Se bibliotekets söktjänst

  • Cameron, Fiona; Kenderdine, Sarah Theorizing digital cultural heritage : a critical discourse

    Cambridge, Mass.: MIT Press, cop. 2007

    Se bibliotekets söktjänst

  • Earnshaw, Rae A.; Vince, John A. Digital convergence : libraries of the future

    London: Springer-Verlag London Limited, 2008

    Se bibliotekets söktjänst

  • Friis Möller, Sören From Disinterestedness to Engagement. Towards Relational Leadership in the Cultural Sector

    Copenhagen Business School: Köpenhamn, 2012

  • Fristrup, Tine Heritage learning outcomes in the Nordic and Baltic area : competence development among adults at archives and museums

    Östersund: The Nordic Centre of Heritage Learning, 2012

    Se bibliotekets söktjänst

  • Gilmore, Audrey; Rentschler, Ruth Changes in museum management. : A custodial or marketing emphasis?

    Ingår i:

    Journal of management development.

    vol. 21 (2002) nr. 10 s. 745-760

    Se bibliotekets söktjänst

  • Griffin, Des; Abraham, Morrie; Crawford, John Effective Management of Museums in the 1990s. In: Curator. The Museum Journal

    Curator. The Museum Journal, vol. 42 nr 1:37-53, 1999

  • Hedemark, Åse Barn berättar : en studie av 10-åringars syn på läsning och bibliotek

    Stockholm: Svensk biblioteksförening, 2011

    Fulltext

    Se bibliotekets söktjänst

  • Borrman, Pia; Hedemark, Åse Projekt sagostunden - en förstudie

    Regionbibliotek Stockholm/Stockholm, 2013

  • Hernon, Peter; Pors, Niels Ole Library leadership in the United States and Europe : a comparative study of academic and public libraries

    Santa Barbara, Calif.: Libraries unlimited, 2013

    Se bibliotekets söktjänst

  • Insulander, Eva Tinget, rummet, besökaren : om meningsskapande på museum

    Stockholm: Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbete, Stockholms universitet, 2010

    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-37403

    Se bibliotekets söktjänst

  • Johansson, Roger; Berggren, Lars Levande läromedel : [antologi]

    Malmö: Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2006

    Se bibliotekets söktjänst

  • Lee, Charlotte P Reconsidering Conflict in Exhibition Developments Teams

    Ingår i:

    Museum management and curatorship.

    vol. 22 (2007) nr. 2 s. 183-199

    Se bibliotekets söktjänst

  • Limberg, Louise; Lundh, Anna Hampson Skolbibliotekets roller i förändrade landskap : en forskningsantologi

    Lund: BTJ förlag, 2013

    Se bibliotekets söktjänst

  • Lund, Niels D. Digital formidling af kulturarv : fra samling til sampling

    København: Multivers, 2009

    Se bibliotekets söktjänst

  • Merritt, Elizabeth How to Forecast the Future of Museums.

    Curator. The Museum Journal, 2011

    Vol. 54, nr 1:25-34

  • Molin, Märta; Wittgren, Bengt Om ABM : en antologi om samverkan mellan arkiv, bibliotek och museer.

    Härnösand: ABM resurs, 2005

    Se bibliotekets söktjänst

  • Sjögren, Eva; Lundström, Catarina; Skånes arkivförbund, Historia på riktigt! : arkivpedagogik i praktiken.

    Lund: Skånes arkivförb., 2001

    Se bibliotekets söktjänst

  • Sundström, Karin Bemötande på bibliotek : både service management och solidaritet

    Stockholm: Regionbibliotek Stockholm, 2008

    Fulltext

    Se bibliotekets söktjänst

  • Ulrich, Dave; Smallwood, Norm What is leadership?

    Ingår i:

    Advances in global leadership.

    vol. 7 (2012) s. 9-36

    Se bibliotekets söktjänst

  • Melander, Tony Att lyfta blicken och bryta mönster! : metod för biblioteksutveckling

    Lund: Btj, 2006

    Se bibliotekets söktjänst

  • Hansson, Birgitta; Lyngfelt, Anna Pedagogiskt arbete i teori och praktik : om bibliotekens roll för studenters och doktoranders lärande

    Lund: Btj, 2009

    Se bibliotekets söktjänst

  • Ullström, Margareta Samtal på bibliotek

    BTJ/Lund, 2005

  • Paper framlagda på Mötesplatskonferensen vid Högskolan i Borås

    Högskolan i Borås,

    http://www.hb.se

    Innehåller exempel på hur man kan arbeta i olika biblioteksmiljöer och hur arbetsmarknaden ser ut. De senaste årens paper är elektroniskt tillgängliga genom Högskolan i Borås. Även Svensk Biblioteksförening och de olika region/länsbiblioteken publicerar skrifter som kan vara användbara, se respektive hemsida

  • Konferenser, litteraturtips

    Nordiskt centrum för kulturarvspedagogik,

    Nordiskt centrum för kulturarvspedagogik anordnar konferenser och har litteraturtips som kan ge inspiration till verksamhetsutveckling, se hemsida http://nckultur.org/utforska/litteratur