Kulturvårdens fält

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 5KV766

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5KV766
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Kulturvård G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 3 mars 2014
Ansvarig institution
Konstvetenskapliga institutionen

Allmänt

Kursen är obligatorisk kurs på Byggnadsantikvarieprogrammet och Föremålsantikvarieprogrammet.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Mål

Kunskap och förståelse

Studenten ska, efter avslutad kurs, kunna redogöra för de grundläggande principer som utgör grunden för dagens kulturvård och för kulturvårdens organisation, aktörer och dess processer samt dess historiska utveckling. Vidare ska studenten känna till och kunna använda enklare metoder för insamling och bearbetning av kvalitativ information samt kunna använda de källkritiska principerna.

Färdighet och förmåga

Studenten ska kunna skriva kortare texter med vetenskapliga referenser, presentera ett mindre projektarbete i skriftlig och muntlig form, framföra konstruktiv kritik av andras arbete samt kunna genomföra uppgifter inom givna tidsramar. Studenten ska också kunna söka och för antikvariska ändamål kunna analysera och använda källor av olika slag, företrädesvis föremål och byggnader, men även text och bild.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Studenten ska kunna föra en diskussion kring grundläggande bevarandeproblem i dagens samhälle samt kunna sätta in dem i ett historiskt sammanhang. Hit hör att kunna identifiera och översiktligt resonera kring olika typer av kulturvärden.

Innehåll

Kursen består av tre moment. Byggnadsantikvarieprogrammet och Föremålsantikvarieprogrammet samläser till större delen, men har också programspecifika kursinslag.

Moment 1. Introduktion till kulturvård, 6 hp

Momentet omfattar en övergripande introduktion till kulturvårdens arbetsfält. Konservatorns och antikvariens arbetsfält och metoder introduceras. Organisationen i Sverige, kulturvårdens aktörer, dess syfte, terminologi, problem och historiska utveckling behandlas på ett översiktligt sätt. Nuvarande internationella och inhemska trender i kulturvården samt aktuell forskning tas upp till diskussion. Studier av komplexa frågor belyses genom metoder hämtade från såväl natur- som samhällsvetenskap.

Moment 2. Metoder för projektarbete, 5 hp

Här introduceras olika grundläggande metoder inom kulturvården som föremålsanalys, byggnadstekniska undersökningar, materialkunskaper, kulturhistorisk värdering och den förebyggande vårdens problematik. En introduktion ges till olika metoder för materialinsamling och analys av olika källor, särskilt föremål som byggnader, men även text (programbeskrivningar, dokumentation, skadeanalyser mm) och bilder (som ritningar, skisser, kartor, fotografier och andra avbildningar). Momentet ligger till grund dels för det projektarbete som utförs i kursen, dels för kommande självständiga undersökningar i utbildningen.

Moment 3. Projektarbete, 4 hp

Studenterna får möjlighet att arbeta praktiskt med ett mindre projekt i syfte att få studenten att börja reflektera kring identifikation, dokumentation, kulturhistorisk värdering och analys av föremål och byggd miljö. Metoder introducerade i moment 2 tillämpas. Momentet avslutas med en skriftlig och muntlig projektpresentation.

Undervisning

I undervisningen ingår förutom föreläsningar och seminarier även övningar. Studenterna över även på muntlig och skriftlig presentation.

Examination

Kursen examineras genom aktivt deltagande i övningar, litteraturseminarier, skriftlig och muntlig presentation av ett mindre projektarbete och opponering/kritik av andras projektarbeten. Ytterligare skriftliga, mindre inlämningsuppgifter på litteraturen förekommer.

På kursen ges något av betygen Godkänd eller Underkänd. För betyget Godkänd ska alla examinerade uppgifter vara godkända.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin