Degree Project in International Health
Kursplan, Avancerad nivå, 3PE123
- Kod
- 3PE123
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Internationell hälsa A2E
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Programkommittén för masterprogrammen vid medicinska fakulteten, 13 december 2013
- Ansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Behörighetskrav
För att delta i uppsatskursen måste sökande vara:
- antagna till Masters programmet i Internationell hälsa och
- måste tillfredställande ha genomfört de obligatoriska och de valfria kurserna
Mål
Målet med kursen är att studenterna ska lära sig utifrån ett praktiskt exempel hur man utformar och utför ett forskningsprojekt inom hälsoområdet och de kommer att erhålla den kunskap och förmåga som behövs för att göra initiala forskningsuppgifter inom Internationell hälsa.
Vid slutet av kursen kommer studenten att:
- Oberoende kunna planera och utforma ett forskningsprojekt
- Ha kunskap och erfarenhet av ett antal forskningsmetoder lämpliga inom internationell hälsa
- Kunna genomföra forskningsprojekt
- Kunna analysera och utvärdera forskningsresultat och skriva en vetenskaplig rapport
- Kunna utforma forskningsprojekt inom hälsoområdet under förhållanden med begränsade resurser
- Ha tillräcklig kunskap och känslighet att göra sådan forskning i andra länder och i transkulturella sammanhang
Innehåll
Kursen består av 30 högskolepoäng i form av ett individuellt projekt. Under handledning av seminarier och en handledare, identifierar och läser studenten relevant litteratur, utformar projektet och väljer lämpliga metoder. Som i andra kurser inom masterprogrammet lär sig studenten använda avancerade akademiska färdigheter. Framförallt utvecklas deras förmåga att finna och lagra information från tryckta och elektroniska källor. Kritiskt argumenterande kommer speciellt att tränas under schemalagda seminarier. Uppsatsprojektet kommer att stärka studentens kapacitet att skriva och kommunicera verbalt.
Varje projektplan måste godkännas av en handledare och där så är tillämpligt, av etisk kommitté innan projektet påbörjas.
I de flesta fall utgörs projektet av studier som syftar till analys av sekundära data eller av policydokument. Undantagsvis involverar projektet insamlig av data ute i fält.
Uppsatsprojekt i Internationell hälsa förväntas ha fokus på en hälsofråga i ett låg- eller mellaninkomstland, i en hälsokatastrofsituation eller i en marginaliserad population. Alternativen för specialiserade studier inkluderar folkhälsa i humanitära insatser, internationell nutrition, barnhälsa och sexuell och reproduktiv hälsa.
Det slutliga arbetet presenteras i en skriftlig mastersuppsats. Arbetet ska också presenteras vid ett seminarium.
Undervisning
Lärandeprocessen baseras på inläsningsuppgifter, seminarier på kurskamraters arbeten, utförandet av det egna arbetet samt presentation av detsamma skriftligt och muntligt.
Examination
Arbetet presenteras vid ett seminarium och en annan student och/eller en forskare kommer att fungera som opponent. Uppsatsarbetet i sin skriftliga och muntliga form utvärderas av studentens handledare och av en oberoende lärargrupp bestående av två lärare, vilka vidarebefordrar en rekommendation om betyg till examinatorn, som tar det slutgiltiga beslutet.