Engelska för lärare i åk 4-6, 30 hp (1-30). Ingår i Lärarlyftet II

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 8LF011

Kod
8LF011
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik GXX
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fortbildningsavdelningen för skolans internationalisering, 13 mars 2014
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Behörighetskrav

Lärarexamen samt huvudmannens godkännande.

Mål

Efter genomgången kurs förväntas deltagarna kunna:

  • uppvisa fördjupade kommunikativa färdigheter och lingvistiska kunskaper i engelska
  • uppvisa kunskaper om teorier om språk och lärande och deras relevans för undervisning i engelska i åk 4-6
  • tillämpa olika didaktiska modeller, metoder och tekniker för kreativa och elevaktiva arbetssätt i engelska
  • analysera styrdokumenten i engelska samt aktivt och självständigt omsätta läro- och kursplanemål i relevant undervisningsinnehåll
  • analysera mål och bedömningskriterier i engelska, samt aktivt och självständigt kunna bedöma och ge respons på elevers muntliga och skriftliga färdigheter
  • analysera teorier om ledarskap, grupprocesser och motivation och deras relevans för ämnet engelska
  • uppvisa kunskaper och insikter om undervisning i engelska för yngre åldrar ur ett mångkulturellt och internationellt perspektiv
  • aktivt och självständigt utveckla och tillämpa metoder för att förbättra sina egna färdigheter för att undervisningen i allt väsentligt ska kunna bedrivas på engelska
  • tillämpa olika presentationstekniker

Innehåll

Kursen syftar till att utveckla deltagarnas såväl teoretiska som praktiska kompetens för undervisning i engelska i åk 4-6. I centrum står ämnesteori, ämnesdidaktik, lärandeteori samt bedömning och betygsättning. Utbildningen omfattar fördjupade språkteoretiska kunskaper och vidareutveckling av deltagarens egna muntliga och skriftliga språkfärdigheter och kommunikativa kompetens. Stor vikt läggs vid fördjupade insikter om undervisningsmetodik som stimulerar till utveckling av elevernas kommunikativa förmåga och deras kunskaper om engelskans internationella betydelse.

Kursen består av fyra delkurser:

  1. Språkkunskap, didaktik och lärarskap, 7,5 hp
  2. Engelska – en brygga till internationalisering, 7,5 hp
  3. Bedömning av språkkunskaper samt motivation och ledarskap, 7,5 hp
  4. Språkteoretisk och didaktisk fördjupning, 7,5 hp

Undervisning

Kursen bedrivs som modifierad distanskurs på halvfart. I respektive delkurs ingår två obligatoriska tillfällen med tvådagarsträffar i Uppsala, totalt: 16 dagar. I övrigt består kursen av litteraturstudier, skrivuppgifter och ett eget undervisningsmetodiskt utvecklingsprojekt. Mellan träffarna förekommer individuella uppgifter, gruppdiskussioner och handledning, då kommunikationen mellan studenter och lärare sker via en webbaserad plattform.

Kursen utvärderas kontinuerligt, formativt genom enkäter efter varje delkurs samt genom återkoppling i form av reflekterande och diskussion. Vid avslutad kurs görs en summativ utvärdering i form av Fortbildningsavdelningens gemensamt utprövade instrument för erfarenhetsåterföring.

Studievägledning erbjuds genom kursens huvudlärare Maria Allström, Fortbildningsavdelningen för skolans internationalisering. Om särskilda behov föreligger finns studievägledare kopplade till fakulteten för utbildningsvetenskaper.

Examination

Examination sker genom fortlöpande muntliga och skriftliga uppgifter samt genomförande, analys och rapportering av ett undervisningsmetodiskt utvecklingsprojekt. För denna kurs ges betygen VG Väl godkänd, G Godkänd och U Underkänd.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin