Svenska 2 för ämneslärare

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 5SV205

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5SV205
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Litteraturvetenskap G1F, Svenska G1F, Utbildningsvetenskap G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 1 juli 2014
Ansvarig institution
Institutionen för nordiska språk

Allmänt

Kursen ges inom Ämneslärarprogrammet som andra terminen av inriktningen Svenska.

Kursansvarig institution: Institutionen för nordiska språk. Kursen ges i samverkan med Litteraturvetenskapliga institutionen.

Behörighetskrav

22,5 hp från Svenska 1.

Mål

Syftet med kursen är att ge perspektiv på språket som ett uttrycks- och kommunikationsmedel, kunskaper om språken och språkförhållandena i övriga Norden, särskilt Danmark och Norge, översiktliga kunskaper i stilhistoria, förmåga att läsa litteratur från olika historiska epoker fram till och med modern tid, ökade färdigheter i litterär analys av såväl lyrik som prosa, samt förmåga att anlägga ämnesdidaktiska perspektiv på texter från olika tider och språksamhällen.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • visa god förståelse av danska i tal och skrift, samt beskriva de viktigaste skillnaderna mellan danska och svenska samt bakgrunden till dessa
  • redogöra för den norska tal- och skriftspråkssituationen och bakgrunden till denna
  • läsa dansk och norsk skönlitteratur på originalspråket
  • redogöra för språkförhållandena i övriga Norden
  • beskriva och exemplifiera språkets variation med hänsyn till situationella faktorer
  • analysera och bedöma elevtexter
  • visa förtrogenhet med de begrepp som används vid diskussion och litterär analys, främst av lyrik och prosa
  • visa kännedom om centrala verk inom den västerländska litteraturen och sätta dessa i samband med samhällsutvecklingen och det litterära systemets förändringar samt svenskämnets egen historia och kanon
  • uppvisa förmåga till kritisk och reflekterande läsning av skönlitterära texter, samt självständigt analysera och diskutera dessa texter ur ett didaktiskt perspektiv
  • visa en ökad förmåga att analysera och producera texter i tal och skrift
  • uttrycka sig väl i tal och skrift, dvs. uttrycka sig i huvudsak korrekt och med för situationen lämplig stilnivå

Innehåll

Kursen består av fyra delkurser.

1. L3. Äldre litteratur: från Antiken till 1850-talet, 7,5 hp

Under kursen görs analytiska läsningar av litteratur från antiken fram till 1850-talet. Kursen inkluderar ett ämnesdidaktiskt perspektiv på texter, vilket innebär en problematisering av stoffet samt reflektioner kring problem som är relevanta för läraryrket. Tyngdpunkten i kursen ligger på romankonst samt lyrik (inkluderande episk diktning).

2. L4. Nyare litteratur: från 1850 till nutid, 7,5 hp

Under kursen görs analytiska läsningar av litterära texter från 1850-talet och fram till och med modern tid. Kursen inkluderar ett ämnesdidaktiskt perspektiv på texter, vilket innebär en problematisering av stoffet samt reflektioner kring problem som är relevanta för läraryrket. Tyngdpunkten i kursen ligger på romankonst samt lyrik (inkluderande episk diktning).

3. N3. Grannspråken i Norden, särskilt danska och norska, 7,5 hp

Delkursen behandlar grannspråken i Norden, särskilt danska och norska, i ett kontrastivt perspektiv, och ska ge kännedom om de viktigaste skillnaderna mellan svenska och grannspråken. I kursen ingår läsning av skönlitterära texter på danska och norska. Beträffande danskan fokuseras primärt på förståelse av danska i tal och skrift, systematiska skillnader mellan danska och svenska samt det danska språkets ljudhistoria. Beträffande norskan läggs huvudvikten på den norska tal- och skriftspråkssituationen och den historiska bakgrunden för denna.

4. N4. Språk i användning, 7,5 hp

I kursen behandlas språkets struktur, variation och förändring med hänsyn till sociala, regionala och situationella faktorer. Det språkliga samspelets roll som skapare och upprätthållare av sociala relationer uppmärksammas. En mindre grammatisk undersökning ingår, liksom elevtextanalys.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarie- och gruppövningar. Obligatoriska kursuppgifter och skrivuppgifter förekommer liksom andra typer av självständiga arbeten.

Examination

Examinationen sker genom seminarier och/eller skriftlig alternativt muntlig redovisning, alternativt skriftlig och/eller muntlig tentamen.

För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 hp.

För student som inte blivit godkänd i ordinarie prov anordnas ett nytt provtillfälle inom rimlig tid efter det första. Student som underkänts i visst prov två gånger har på egen begäran efter hänvändelse till prefekten möjlighet att byta examinator eller examinationsform.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin