Svenska som andraspråk B för blivande ämneslärare i gymnasiet

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 5NS177

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5NS177
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Svenska som andraspråk G1F, Utbildningsvetenskap G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 11 juni 2014
Ansvarig institution
Institutionen för nordiska språk

Allmänt

Kursen ges inom Ämneslärarprogrammet som en del av ämnesstudierna i svenska som andraspråk.

Behörighetskrav

Svenska 1 30 hp, Svenska 2 30 hp, Svenska 3 30 hp inom Ämneslärarprogrammet eller motsvarande, samt 22,5 hp från Svenska som andraspråk A.

Mål

Delkurs 1. Språkanalys och bedömning 7,5 hp

Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna

  • redogöra för olika bedömningsverktyg och olika typer av språktest
  • beskriva och exemplifiera utformning av språktest utifrån olika språkfärdighetsteorier
  • analysera och bedöma andraspråksinlärares språkutveckling
  • beskriva och ta ställning till läromedel i ett språkutvecklande perspektiv

Delkurs 2. Andraspråksinlärares läs- och skrivutveckling 7,5 hp

Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna

  • redogöra för läs- och skrivutveckling på ett andraspråk i olika åldrar
  • identifiera och beskriva läs- och skrivsvårigheter samt dyslexi hos flerspråkiga elever
  • förklara och ge exempel på förhållandet mellan språk- och kunskapsutveckling
  • tillämpa genrepedagogik i ett didaktiskt perspektiv

Delkurs 3. Flerspråkighet i samhället och hos individen 7,5 hp

Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna

  • beskriva och ge exempel på olika slags språklig variation: regional, social, könsbetingad, situationell
  • redogöra för och förklara grundläggande begrepp och centrala aspekter av svensk språkpolitik
  • beskriva och illustrera samband mellan språkpolitik, språkideologi och attityder till språklig mångfald
  • redogöra för vad två- och flerspråkighet hos barn och vuxna innebär

Delkurs 4. Uppsats 7,5 hp

Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna

  • planera och genomföra en mindre, vetenskaplig studie utifrån en ämnesdidaktisk frågeställning inom svenska som andraspråk samt presentera den i form av en kortare uppsats (8-10 sidor) med god språklig form
  • redogöra för metodiska och teoretiska frågor inom svenska som andraspråk
  • belysa studiens syfte och frågeställningar med hjälp av litteratur och tidigare forskning inom området
  • muntligt försvara sitt eget vetenskapliga arbete samt fullgöra en opposition i samband med uppsatsseminarium
  • kritiskt granska och diskutera vetenskapliga uppsatser utifrån form, struktur och innehåll

Innehåll

Kursen syftar till att den studerande ska skaffa sig sådana fördjupade kunskaper som krävs för att bli en god lärare i svenska som andraspråk. Kursen innehåller analys och bedömning av andraspråksinlärares språkutveckling samt av olika typer av läromedel. Vidare behandlas flerspråkighet och språklig variation. Därutöver belyses andraspråksinlärares läs- och skrivutveckling, sambandet mellan språk- och kunskapsutveckling samt genrepedagogik. I kursen ingår också en kortare, vetenskaplig uppsats utifrån en ämnesdidaktisk frågeställning. Kursen består av fyra delkurser à 7,5 hp: Språkanalys och bedömning, Andraspråksinlärares läs- och skrivutveckling, Flerspråkighet i samhället och hos individen, samt Uppsats.

Delkurs 1. Språkanalys och bedömning, 7,5 hp

Delkurs 2. Andraspråksinlärares läs- och skrivutveckling, 7,5 hp

Delkurs 3. Flerspråkighet i samhället och hos individen, 7,5 hp

Delkurs 4. Uppsats, 7,5 hp

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner, seminarie- och gruppövningar samt handledning. Obligatoriska moment och skrivuppgifter förekommer samt även andra självständiga arbeten och fältstudier.

Examination

Kursen examineras genom seminarier samt genomförande av muntliga och skriftliga uppgifter och prov.

För delkursen Uppsats gäller att betygsgraden framför allt avgörs av uppsatsens kvalitet (se betygskriterier), men även av studentens insatser vid slutventileringarna. I alla skriftliga arbeten bedöms studentens förmåga att skriva korrekt och funktionell sakprosa anpassad till situation och genre.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin