Speldesign i praktiken
Kursplan, Grundnivå, 5SD058
- Kod
- 5SD058
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Speldesign G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 30 januari 2015
- Ansvarig institution
- Institutionen för speldesign
Allmänt
Kursen ingår både i huvudområdet speldesign och i biområdet Liberal Arts; kursen har således en dubbel klassificering. Kurser inom huvudområdet speldesign som också är klassificerade inom biområdet Liberal Arts är Speldesign i praktiken (15 hp), Interaktivt berättande (7,5 hp), Etik i nya medier (7,5 hp) och Karaktärsdesign och representation (7,5 hp).
Behörighetskrav
30 hp
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- redovisa grundläggande kunskap och förmåga när det gäller att beskriva och tillämpa teori och metodik för speldesign,
- redovisa grundläggande kunskap och förmåga när det gäller att tillämpa metoder för gamification,
- analysera och på ett reflekterande sätt redogöra för olika områdens och situationers ludologiska egenskaper och möjligheter,
- designa en interaktiv upplevelse baserad på ett självvalt ämne,
- redovisa grundläggande kännedom om och på ett reflekterande sätt diskutera entreprenörskapets betydelse för individ, organisation och samhälle, samt
- visa förmåga att inom utsatt tid formulera och lösa uppgifter med relevans för kursens innehåll.
Innehåll
Både spelmarknad och spelindustri är stadda i ständig förändring där bl.a. frågor om produktion, finansiering och vinst intar en central plats. Kursen som bygger på en samverkan mellan speldesign, företagsekonomi och juridik, behandlar dels frågor kring själva spelskapandet, dels frågor som har med spelet som affärsprojekt att göra. Kursen inleds med en definition av spel som studieområde och uttrycksmedel. Därefter studeras, både på ett teoretiskt och ett praktiskt sätt, hur spelsystem kan tillämpas på områden som normalt ligger utanför ett spels fokusområden. I kursen ingår också att utveckla en prototyp för ett spel som prövas av en testpublik, att identifiera en marknad för spelet och att lansera ett nytt affärsprojekt. I detta arbete uppmuntras studenterna att inhämta exempel från sin närmiljö.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar samt obligatoriska seminarier och workshops som förutsätter aktiv studentmedverkan. Därutöver utför studenterna eget arbete, individuellt eller i grupp.
Examination
Examination sker genom inlämningsuppgifter, muntliga presentationer vid seminarier och workshops samt genom en avslutande reflekterande PM. Som betyg på kursen används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Uppsala universitet ser allvarligt på fusk och plagiat och disciplinära åtgärder vidtas mot studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat. De disciplinära åtgärderna är varning och avstängning under en begränsad tid.
Övriga föreskrifter
Kursen ingår både i huvudområdet speldesign och i biområdet Liberal Arts