Kursplan för Skolan i det mångkulturella samhället

Education in Contemporary Multicultural Sweden

Kursplan

  • 7,5 högskolepoäng
  • Kurskod: 5NS197
  • Utbildningsnivå: Grundnivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Svenska som andraspråk G1N

    Huvudområde(n) och successiv fördjupning

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå
    G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

    Avancerad nivå
    A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
  • Inrättad: 2014-06-11
  • Inrättad av: Institutionsstyrelsen
  • Reviderad: 2015-09-03
  • Reviderad av: Institutionsstyrelsen
  • Gäller från: vecka 40, 2015
  • Behörighet: Grundläggande behörighet och Engelska 6, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Engelska B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A6 c/6 c)
  • Ansvarig institution: Institutionen för nordiska språk

Beslut och riktlinjer

Kursen är en fristående kurs. Den samläses med Svenska som andraspråk A inom Ämneslärarprogrammet.

Mål

Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna

  • redogöra för det mångkulturella samhällets framväxt och villkor
  • redogöra för ämnet svenska som andraspråk i ett historiskt och samhälleligt perspektiv
  • beskriva och värdera olika modeller för tvåspråkig undervisning och undervisning för andraspråksinlärare
  • problematisera förhållandet mellan språk, identitet, etnicitet
  • redogöra för faktorer som påverkar andraspråksinlärning - både på samhällsnivå och individnivå

Innehåll

Kurser belyser språklig variation, identitet samt attityder till flerspråkighet.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner, seminarie- och gruppövningar. Obligatoriska moment och skrivuppgifter förekommer samt även andra självständiga arbeten och fältstudier.

Examination

Kursen examineras genom seminarier samt genomförande av muntliga och skriftliga uppgifter och prov. I alla skriftliga arbeten bedöms studentens förmåga att skriva korrekt och funktionell sakprosa, anpassad till situation och genre. Student som underkänts i visst prov två gånger har på egen begäran efter hänvändelse till prefekten möjlighet att byta examinator eller examinationsform.

Övriga föreskrifter

Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: vecka 04, 2019

Litteratur

  • Axelsson, Monica Flerspråkighet och lärande

    Ingår i:

    Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    s. 547–577

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Bijvoet, Ellen; Fraurud, Kari "Rinkebysvenska" och andra konstruktioner av språklig variation i dagens flerspråkiga Sverige

    Ingår i:

    Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    s. 369-396

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Ganuza, Natalia; Hedman, Christina Modersmålsundervisning, läsförståelse och betyg : Modersmålsundervisningens roll för elevers skolresultat

    Ingår i:

    Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning

    vol. 13 (2018) nr. 1 s. 4-22

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • György-Ullholm, Kamilla Flerspråkighet, enspråkighet och etnisk identitet

    Ingår i:

    Wedin, Åsa; Musk, Nigel Flerspråkighet, identitet och lärande : skola i ett föränderligt samhälle

    1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2010

    (2010) s. 23-54

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Herlitz, Gillis Svenskar : hur vi är och varför

    1. rev. uppl.: Uppsala: Konsultförl./Uppsala Publ. House, 2003

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Hyltenstam, Kenneth; Milani, Tomasso Flerspråkighetens sociopolitiska och sociokulturella ramar

    Ingår i:

    Flerspråkighet : en forskningsöversikt

    Stockholm: Vetenskapsrådet, 2012

    (2012) nr. 5 s. 17-152

    Läses enligt examinators anvisningar

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Lindberg, Inger Andraspråksresan

    Stockholm: Folkuniversitetet, 2004

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Lindberg, Inger; Hyltenstam, Kenneth Flerspråkiga elevers språkutbildning

    Ingår i:

    Olofsson, Mikael Symposium 2012 : lärarrollen i svenska som andraspråk

    Stockholm: Stockholms universitets förlag, 2013

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Lindberg, Inger I det nya mångspråkiga Sverige

    Ingår i:

    Utbildning och demokrati : Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik

    vol. 18 (2009) nr. 2 s. 9–37

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Otterup, Tore Flerspråkighet som resurs

    Skolverket, 2018

    Tillgänglig här

    Obligatorisk

  • Runfors, Ann Modersmålssvenskar och vi andra : Ungas språk och identifikation i ljuset av nynationalism

    Ingår i:

    Utbildning och demokrati : Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik

    vol. 18 (2009) nr. 2 s. 105-126

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Spetz, Jenny Debatterad och marginaliserad. Perspektiv på modersmålsundervisningen

    Språkrådet, 2014

    Tillgänglig här

    Obligatorisk

  • Stier, Jonas; Sandström Kjellin, Margareta Interkulturellt samspel i skolan

    1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2009

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Utbildningen för nyanlända elever

    Stockholm: Skolinspektionen, 2014

    Fulltext

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Läroplan och kursplaner för grundskolan

    Skolverket,

    Tillgänglig här

    Obligatorisk

  • Läroplan för gymnasieskolan

    Skolverket,

    Tillgänglig här

    Obligatorisk

Stenciler

  • Borevi, Karin Mångfald - grund för samhörighet?

    Ingår i:

    Invandrare och minoriteter : tidskrift för kultur, forskning och debatt = Scandinavian migration and ethnic minority review

    (2003) nr. 2

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Forshage, Patrik Att arbeta med elevernas olika kulturer i en multikulturell klass

    Ingår i:

    Lisetten

    Södertälje: Riksförbundet LISA, 1990-

    (1998) nr. 2

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk