Självständigt arbete D i matematikdidaktik, gymnasielärare
Kursplan, Avancerad nivå, 1MA777
- Kod
- 1MA777
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Matematik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 3 november 2015
- Ansvarig institution
- Matematiska institutionen
Allmänt
Kursen ges inom Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan och ingår i ämnesstudier inom ämnet matematik.
Behörighetskrav
120 hp inom ämneslärarprogrammet varav 90 hp matematik samt minst 60 hp utbildningsvetenskaplig kärna och VFU. För antagning krävs av institutionen godkänd projektplan.
Mål
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla fördjupade teoretiska och metodologiska färdigheter rörande vetenskapliga studier inom det matematikdidaktiska området.
Efter genomgången kurs ska de studerande kunna
- med vetenskaplig stringens genomföra ett självständigt arbete med relevans för forskningsfältet och kommande arbetsuppgifter i läraryrket;
- formulera ett väl avgränsat problem utifrån ett matematikdidaktiskt perspektiv;
- tillämpa forskningsetiska principer i de fall sådana krävs;
- söka, kritiskt bedöma och presentera relevant forskning;
- göra motiverade teoretiska/metodologiska val utifrån problemformuleringen;
- självständigt samla in, kritiskt granska, bearbeta och analysera material utifrån klart formulerade matematikdidaktiska forskningsfrågor;
- tydliggöra sambanden mellan problemformulering, teoretiska/metodologiska val och analys;
- författa en vetenskaplig uppsats med tydlig struktur och god språklig form;
- kritiskt diskutera andras vetenskapliga arbeten och muntligt försvara sitt eget.
Innehåll
Under kursen behandlas följande områden: Vetenskapsteori och forskningsmetod, matematikdidaktiska problemformuleringar, syften och forskningsfrågor, teoretiska och metodologiska utgångspunkter, litteraturstudier inom den valda matematikdidaktiska inriktningen, insamling och analys av data, författandet av ett vetenskapligt arbete, försvar av det egna självständiga arbetet och opposition på ett annat självständigt arbete.
Undervisning
Undervisningen sker i form av seminarier och handledning. Handledning av det självständiga arbetet sker enskilt eller i grupp.
Examination
Det självständiga arbetet examineras via en skriftlig rapport och på ett avslutande seminarium, dels genom att arbetet ventileras, dels genom att den studerande opponerar på ett annat självständigt arbete.
Övriga föreskrifter
Kursen utgör självständigt arbete i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan. Kursen kan ej utgöra självständigt arbete i generell examen, men kan räknas inom huvudområdet matematik.