Mat och ätande under barn- och ungdomsåren
Kursplan, Avancerad nivå, 2HK069
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 2HK069
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Kostvetenskap A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 28 september 2016
- Ansvarig institution
- Institutionen för kostvetenskap
Behörighetskrav
Kandidatexamen eller motsvarande examen på grundnivå om minst 180 hp inom det samhällsvetenskapliga eller folkhälso- och vårdvetenskapliga området eller minst 180 hp inom lärarprogrammet med inriktning hem- och konsumentkunskap (minst 60 hp hem- och konsumentkunskap) eller motsvarande.
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Sammanfatta och värdera betydelsen av biologiska och sociala faktorer för barns och ungdomars hälsa i relation till mat.
- Beskriva hur barns och ungas ätande påverkas av miljöer och aktörer som föräldrar och personal, t ex gällande olika sätt att förhålla sig till barns aptit och hungerkänslor.
- Identifiera och välja effektiva metoder för att främja hälsosamt ätande med fokus på undervikt respektive övervikt hos barn och unga.
- Diskutera och kritiskt analysera forskningsmetodik som används i studier om och med barn och ungdomar.
Innehåll
Kursen ger möjlighet att fördjupa kunskaperna kring mat och ätande under barn- och ungdomsåren. I fokus står mat och ätande på de olika arenor där barn och ungdomar befinner sig under uppväxtåren, till exempel hem, förskola och skola. Aktuella ämnen kring barns och ungas ätande, exempelvis undervikt och övervikt, tas upp både ur ett samhällsvetenskapligt och naturvetenskapligt perspektiv. Biologiska och sociala faktorer, liksom miljöns betydelse för hälsa och sjukdom identifieras och ett urval av hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande åtgärder diskuteras.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och enskilda uppgifter.
Examination
Muntliga och skriftliga redovisningar. För godkänt betyg på kursen krävs att alla uppgifter bedömts som godkända samt att studenten aktivt deltagit i redovisningar och seminarier. För betyget väl godkänd på kursen krävs att studenten visar prov på särskilt god förmåga att ur olika perspektiv problematisera, analysera, se samband och kunna resonera för sina ställningstaganden.