Kulturvetenskapliga perspektiv och analysmetoder

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 5EE208

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5EE208
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Etnologi G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 28 oktober 2015
Ansvarig institution
Institutionen för kulturantropologi och etnologi

Behörighetskrav

30 hp

Mål

Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna

  • redogöra för centrala teoretiska perspektiv inom etnologisk forskning
  • urskilja och kritiskt diskutera relationer mellan forskningsfrågor, teori och tekniker för insamling av empiriskt material i etnologiska studier
  • diskutera samband mellan val av teoretiska perspektiv och analytiska metoder för tolkning av etnografiskt material
  • identifiera och kritiskt diskutera samband mellan teoretiska perspektiv och kunskapsproduktion
  • tillämpa reflexiva resonemang i etnografisk text.

Innehåll

Kursen behandlar centrala kulturteoretiska perspektiv och hur de tillämpas i samtida etnologisk forskning. Genom föreläsningar, övningsuppgifter och läsning av etnologiska studier fördjupas en vetenskaplig förståelse av sambanden mellan fältarbete, empiri, teori och etnografi. Studenten övas också i att identifiera och kritiskt förhålla sig till hur olika vetenskapliga utgångspunkter och förklaringsmodeller kan leda till skiftande kunskapsresultat.

Undervisning

Undervisningen sker i form av muntliga och skriftliga föreläsningar, seminarier, chattseminarier, muntliga och skriftliga övningar enskilt eller i grupp samt studiebesök. Undervisningsformerna varierar beroende på val av delkurs.

Examination

Examination sker i form av skriftliga och muntliga uppgifter och prov samt genom aktivt deltagande i seminarier och övningar. Examinationsformerna varierar beroende av val av kursvariant.

Övriga föreskrifter

Kursen får inte medtas i examen tillsammans med Etnologi B eller kursen Kulturvetenskaplig teori och metod.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin