Kursplan för Aktuella forskningsområden inom lingvistik

Current Trends in Linguistics

Det finns en senare version av kursplanen.

Kursplan

  • 7,5 högskolepoäng
  • Kurskod: 5LN142
  • Utbildningsnivå: Grundnivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Lingvistik G1F

    Huvudområde(n) och successiv fördjupning

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå
    G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

    Avancerad nivå
    A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
  • Inrättad: 2011-09-23
  • Inrättad av: Institutionsstyrelsen
  • Reviderad: 2015-12-02
  • Reviderad av: Institutionsstyrelsen
  • Gäller från: vecka 49, 2015
  • Behörighet: 30 hp i ett språkvetenskapligt ämne.
  • Ansvarig institution: Institutionen för lingvistik och filologi

Beslut och riktlinjer

Kursen ges som valbar kurs inom Lingvistik C och som fristående kurs.

Mål

Efter avslutad kurs skall studenten för att förtjäna betyget Godkänd minst kunna:

  • förklara det vetenskapliga arbetets och forskningsmetodologins grundprinciper med referens till modern lingvistik (allmän språkvetenskap),
  • redogöra för och analysera relevanta vetenskapliga artiklar inom fältet lingvistik (allmän språkvetenskap), och
  • arbeta med viss grad av självständighet, klart formulera och kritiskt diskutera teoretiska och metodologiska antaganden, och presentera resultaten muntligen och skriftligen.

Innehåll

Kursen ges med olika teman från aktuella forskningsområden i lingvistik. Möjliga teman är t.ex.

  • The Geometry of Meaning baserat på Gärdenfors bok med samma titel.
  • Fylogenetisk analys av språk 
  • Grammatikalisering
  • Färgsemantik

Examination

Studenterna visar resultaten av sitt lärande genom en kombination av examinerande moment. Dessa moment kan vara muntliga eller skriftliga. De kan äga rum vid schemalagd tid och plats (t.ex. inom ramen för ordinarie undervisning), eller vara sådana som studenten utför på egen hand. Föreskrifter om detta föreligger vid kurstillfällets början.

Övriga föreskrifter

Kursen kan väljas även om studenten tidigare läst kursen Aktuella forskningsområden inom lingvistik (5LN141).

Versioner av kursplanen

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: vecka 29, 2018

  • Johansson, Sverker Origins of language: constraints on hypotheses

    Amsterdam ; Philadelphia, PA: John Benjamins Pub., 2005

    Se bibliotekets söktjänst

Införskaffas på annat sätt (delas ut av kursansvarig):

  • Johansson, Sverker Language Abilities in Neanderthals

    Ingår i:

    Annual Review of Linguistics

    Annual Reviews,

    vol. 1(2) (2015) s. 1-22

    Se bibliotekets söktjänst

  • Galantucci, Bruno An Experimental Study of the Emergence of Human Communication Systems

    Ingår i:

    Cognitive science : a multidisciplinary journal of artificial intelligence, psychology, and language : [official journal of the Cognitive Science Society]

    Norwood, N.J.: Ablex publ. corp., [20--?]-

    vol. 29 (2005) s. 737-767

    Se bibliotekets söktjänst

  • Hammarström, Harald Linguistic Diversity and Language Evolution

    Ingår i:

    Journal of Language Evolution

    vol. 1(1) (2016) s. 19-29

    Se bibliotekets söktjänst

  • Zuberbühler, KLaus Linguistic Prerequisites in the Primate Lineage

    Ingår i:

    Tallerman, Maggie Language origins : perspectives on evolution

    Oxford: Oxford University Press, 2005

    (2005) s. 262-282

    Se bibliotekets söktjänst

  • Pagel, Mark Q&A: What is human language, when did it evolve and why should we care?

    Ingår i:

    BMC biology.

    [London]: BioMed Central, c2003-

    vol. 15(64) (2017) s. 1-6

    Se bibliotekets söktjänst

  • Call, Josep Tomasello, Michael Does the chimpanzee have a theory of mind? 30 years later

    Ingår i:

    Trends in cognitive sciences.

    Cambridge: Elsevier, 1997-

    vol. 12(5) (2008) s. 187-192

    Se bibliotekets söktjänst

  • Zuidema, Willem Compositional Semantics

    ., 2005

    Ingår i : The Major Transitions in the Evolution of Language, s.83-110