Uppkomst och spridning av globala managementkoncept

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 2FE999

Kod
2FE999
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Företagsekonomi G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 9 december 2015
Ansvarig institution
Företagsekonomiska institutionen

Allmänt

Ingår både i huvudområdet företagsekonomi och i biområdet Liberal Arts; kursen har dubbel klassificering. Kursen ges som fristående kurs och är även valbar för samtliga utbildningsprogram vid Uppsala universitet Campus Gotland.

Behörighetskrav

Behörig är den som följt kurser om 30 hp på A-nivån inom ett ämne och som har 15 hp avklarade från A-nivån.

Mål

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:

  • diskutera och analysera olika globala managamentkoncepts historiska utveckling och rådande trender gällande dessa koncept, självständigt söka upp, utvärdera och presentera olika vetenskapliga texter om globala managementkoncept
  • identifiera och analysera empiriska exempel på produktion och spridning av globala managementtrender
  • kunna diskutera etiska aspekter av tillämpningen av managementkoncept
  • tillsammans med en mindre grupp studenter organisera och genomföra seminarier och föreläsningar vilka inkluderar självständig sammanställning av relevant litteratur och empiriska exempel, samt
  • utveckla förmåga att kontinuerligt sammanställa och integrera kunskap om managementkoncept och trender i korta skriftliga rapporter.

Innehåll

Management handlar om ledning av organisationer. I dessa återfinns ofta ett stort antal globalt förankrade idéer om hur cheferna på bästa sätt organiserar och leder organisationer. Några av de mest framstående exemplen är Marknadisering (skapande av marknader som en universell lösning på olika samhällsutmaningar); Moraliserande (ökat fokus på utvärdering av organisationers moraliska och etiska beteende), Organisering (ökad andel av formella organisationer i olika samhällssektorer), Vetenskaplifiering (ökad betydelse av evidensbaserat beslutsfattande) och Medialisering (ökad anpassning till medielogiken i olika delar av organisationers verksamheter).

I den här kursen studeras den historiska bakgrunden till dessa idéer – dvs. hur dessa har spridits och översatts mellan och inom olika typer av organisationer (t.ex. företag, myndigheter och universitet).

Ett centralt mål för kursen är att studenten lär sig att känna igen dessa managementidéer och utvecklar sin förmåga att kritiskt reflektera över hur managementidéer kan dominera och påverka tankemodeller inom såväl organisationer som samhället i stort. Därför bygger kursen på teorier och insikter från flera ämnen, framförallt management- och organisationsforskning men även från sociologi och ekonomisk historia.

Undervisning

I kursen studeras de fem områden som nämnts ovan: Marknadisering, Moraliserande, Organisering, Vetenskaplifiering och Medialisering. Varje område representeras i kursen av ett studieblock. Inom ramen för varje block fördjupar sig studenter i olika managementidéer som är kopplade till ett av de fem områdena. Varje block är uppbyggt kring tre olika undervisningsformer: lärarledda föreläsningar (generell teori), studentledda föreläsningar (teoretisk tillämpning) och litteraturseminarier. Genomförandet av kursen involverar lärare från flera huvudområden. Stor del av kurstiden ägnas åt eget arbete i form av litteraturstudier, eget skrivande samt seminarier.

Examination

Slutbetyg på hela kursen ges med Underkänd, Godkänd eller Väl Godkänd.

Examination sker i löpande form genom olika examinationsmoment som skrivningar, arbetsuppgifter, och grupparbeten. Slutbetyget sätts genom en sammanvägning av examinationsmomenten. Löpande examination innebär att uppgifter och prov måste fullföljas inom ramen för kurstillfällets längd. Dock finns möjlighet att via uppsamlingsskrivningar erhålla godkänt på kursen utan omregistrering.

Mer detaljerad information om hur sammanvägningen går till framgår av studiehandledningen som publiceras på kursens webbplats.

Uppsala universitet ser allvarligt på fusk och plagiat och disciplinära åtgärder tas emot studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat. De disciplinära åtgärderna är varning och avstängning under en begränsad tid.

OBS. Endast avslutad kurs kan ingå i examen.

Övriga föreskrifter

Kursen ersätter/överlappar: Uppkomst och spridning av globala managementkoncept 2FE988

Litteraturlista saknas.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin