Svenska som andraspråk för lärare år 7-9, 45 hp (1-45). Ingår i Lärarlyftet II

45 hp

Kursplan, Grundnivå, 8SV017

Kod
8SV017
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Svenska som andraspråk G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 7 september 2016
Ansvarig institution
Institutionen för nordiska språk

Allmänt

Kursen är en uppdragsutbildning och den ingår i Lärarlyftet II.

Antal deltagare: Minimalt 15 deltagare och maximalt 32 deltagare.

Studietakt: Halvfart.

Behörighetskrav

Lärarexamen samt huvudmannens godkännande.

Mål

Lärandemål

Efter delkurs 1 ska kursdeltagaren kunna:

  • redogöra för skolämnet svenska som andraspråk i ett historiskt och samhälleligt perspektiv
  • redogöra för det mångkulturella samhällets framväxt och villkor
  • beskriva och värdera olika modeller för undervisning för andraspråksinlärare
  • problematisera förhållandet mellan språk, identitet och etnicitet samt tillämpa ett interkulturellt förhållningssätt

Efter delkurs 2 ska kursdeltagaren kunna:

  • redovisa grundläggande kunskaper om grammatisk terminologi
  • beskriva svenskans struktur i ett kontrastivt och typologiskt perspektiv
  • analysera svenskt inlärarspråk i fråga om grammatisk utveckling
  • identifiera, förklara och korrigera vanligt förekommande avvikelser i inlärarspråk med hjälp av grammatiska regler
  • planera, genomföra och utvärdera grammatiska undervisningsmoment med utgångspunkt i olika arbetssätt

Efter delkurs 3 ska kursdeltagaren kunna:

  • redovisa grundläggande kunskaper i fonetik och fonologi
  • redogöra för svenskans fonologi i ett språkjämförande och typologiskt perspektiv
  • analysera och bedöma inlärares uttal
  • planera, genomföra och utvärdera uttalsundervisning inom ramen för en kommunikativ och funktionell språkundervisning

Efter delkurs 4 ska kursdeltagaren kunna:

  • redogöra för teorier och modeller samt centrala termer och begrepp för andraspråksinlärningen
  • redogöra för och exemplifiera hur olika faktorer kan påverka andraspråksinlärningen samt göra didaktiska val utifrån dessa faktorer
  • analysera och bedöma inlärares muntliga och skriftliga produktion med avseende på språklig nivå, såväl formativt som summativt
  • jämföra och utvärdera olika undervisningsmetoder och arbetssätt i ett didaktiskt perspektiv med teoretisk förankring

Efter delkurs 5 ska kursdeltagaren kunna:

  • redogöra för och jämföra olika bedömningsverktyg och olika typer av språktest
  • beskriva och exemplifiera språktest utifrån olika aspekter
  • genomföra och jämföra olika varianter av såväl summativ som formativ bedömning med utgångspunkt i olika språkinlärningsteorier och bedömningskriterier
  • tillämpa kriterier och lärandemål i samband med betygssättning
  • planera undervisning med utgångspunkt i kartläggning av nyanlända elever

Efter delkurs 6 ska kursdeltagaren kunna:

  • redogöra för läs- och skrivutveckling på olika inlärningsnivåer i den aktuella åldersgruppen
  • beskriva och identifiera läs- och skrivstrategier samt dyslexi hos flerspråkiga elever
  • jämföra olika förutsättningar för litteracitetsutveckling hos andraspråkstalare liksom alfabetisering
  • förklara förhållandet mellan språk- och kunskapsutveckling samt ge exempel på språkutvecklande arbetssätt i olika ämnen
  • planera, genomföra och jämföra olika språkutvecklande undervisningssätt, t ex med utgångspunkt i genrepedagogik men också andra modeller
  • göra didaktiska val som utvecklar läsförmågan av såväl facktexter som skönlitterära texter hos flerspråkiga elever

Innehåll

Kursen innehåller sex delkurser om 7,5 hp: Skolans roll i det mångkulturella samhället, Det svenska språkets struktur, Muntlig kommunikation och uttalsundervisning, Andraspråksinlärning och andraspråksdidaktik, Bedömning och betygssättning, Läsa, skriva och lära på ett andraspråk.

Delkurs 1. Skolans roll i det mångkulturella samhället, 7,5 hp

Delkursen behandlar skolans roll i ett mångkulturellt samhälle. Det ämnesteoretiska innehåll som berörs i delkursen rör olika aspekter av mångkulturalism, i synnerhet språklig och kulturell mångfald liksom samspelet melln språk, kultur, etnicitet och identitet. Undervisningen består av genomgångar och seminarier som syftar till att synliggöra och reflektera över egna och andras attityder och värderingar i flerspråkighet och mångkulturalism. Andraspråksinlärning och flerspråkig utveckling hos barn i olika åldrar och under olika förutsättningar och undervisningsmodeller berörs också med särskilt fokus på den aktuella åldersgruppen, samt de ämnesdidaktiska konsekvenser dessa får för olika didaktiska val. Vidare behandlas ämnet svenska som andraspråk med utgångspunkt i aktuella styrdokument såsom kursplan och läroplan, samt de undervisningsmodeller som främjar de mål och intentioner dessa speglar.

Delkurs 2. Det svenska språkets struktur, 7,5 hp

Delkursen behandlar svenska språkets struktur i ett tvärspråkligt perspektiv. Svensk morfologi, syntax och lexikon behandlas med utgångspunkt i ett didaktiskt inlärarperspektiv och med utgångspunkt i de svårigheter inlärare i den aktuella åldersgruppen möter på olika inlärningsnivåer. Undervisningen består av såväl diskussioner som praktiska övningar med fokus på svenskans struktur i ett utifrånperspektiv och på olika didaktiska val inom grammatikundervisningen och arbetssätt för att främja grammatisk utveckling och ordinlärning. Vidare behandlas metoder för att pedagogiskt bedöma grammatisk utveckling såväl formativt i relation till undervisningens fortsatta upplägg som summativt i relation till kursplanens måluppfyllelse

Delkurs 3. Muntlig kommunikation och uttalsundervisning, 7,5 hp

Delkursen behandlar svenskans fonologiska system i ett språkjämförande och typologiskt perspektiv, med fokus på vilka utmaningar inlärare från olika språkgrupper står inför. Likaså behandlas olika modeller för uttalsundervisning samt analys och bedömning av inlärares uttal i relation till utvecklingsgångar och med ett begripligt och funktionellt uttal som målsättning. Delkursen innehåller såväl teoretiska som praktiska delar med ämnesdidaktiskt fokus. Alla analysuppgifter görs på autentiskt material. Därtill behandlas teorier om vad kommunikativ språkförmåga innebär och vad dessa teorier får för konsekvenser för hur en funktionell språkundervisning kan utformas.

Delkurs 4. Andraspråksinlärning och andraspråksdidaktik, 7,5 hp

Delkursen behandlar aktuella teorier och modeller för andraspråksinlärning samt centrala termer och begrepp. Därtill behandlas olika faktorer som kan påverka inlärningen, såväl språkrelaterade som sociala och individuella. Delkursen behandlar också ämnesdidaktiska aspekter och innehåller praktiska moment såsom auskultationer, lektionsplaneringar etc. Analyser görs på inlärares muntliga och skriftliga produktion såväl i relation till teorier om inlärarspråkets utveckling som i relation till kursplanens mål. Olika arbetssätt och undervisningsmetoder, t ex digitala och multimodala verktyg behandlas också.

Delkurs 5. Bedömning och betygssättning, 7,5 hp

Delkursen ger en orientering om olika sätt att bedöma språkutveckling, med utgångspunkt i olika teorier om språkinlärning. Delkursen innefattar också bedömning av betygssättning i relation till relevanta styrdokument och även med utgångspunkt i de nationella proven. Stort fokus ligger på praktiska övningar i att bedöma och sätta betyg med utgångspunkt i olika teorier, bedömningsverktyg och betygskriterier. Praktisk tillämpning av Skolverkets kartläggningsmaterial för nyanlända elever samt de pedagogiska konsekvenser dessa kartläggningar medför för den fortsatta undervisningen.

Delkurs 6. Läsa, skriva och lära på ett andraspråk, 7,5 hp

Delkursen behandlar läs- och skrivutveckling på ett andraspråk. Vidare behandlas litteracitet i ett andraspråksperspektiv med fokus på språkutvecklande arbetssätt i flerspråkiga klassrum. Olika förutsättningar för alfabetisering på ett andraspråk diskuteras och problematiseras. Vidare behandlas flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling på olika inlärningsnivåer och i olika åldrar (med fokus på den aktuella åldersgruppen). Kursen behandlar också språkutvecklande arbetssätt, t ex genrepedagogik, liksom läsning av olika typer av texter i flerspråkiga klassrum, såväl facktexter som skönlitterära.

Undervisning

Kursen ges i form av en kombination av distansundervisning med inslag av fysiska campusträffar (C/D). Varje termin innefattar 6 campusträffar (heldagar). I anslutning till sommarlovet ges den sista träffen för vårterminen samt den första för höstterminen utanför skolornas terminstid. Samtliga campusträffar äger rum vid Institutionen för nordiska språk vid Uppsala universitet.

Examination

Varierade examinationsformer tillämpas, såväl skriftliga prov såsom muntliga och skriftliga uppgifter, liksom seminarie- och gruppövningar. I alla skriftliga arbeten bedöms kursdeltagarens förmåga att skriva korrekt och funktionell samprosa, anpassad till situation och genre.

Övriga föreskrifter

Kursen får ej medtagas i examen om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin