Konsumentmarknadsföring, masterkurs
Kursplan, Avancerad nivå, 2FE815
- Kod
- 2FE815
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Företagsekonomi A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 1 februari 2017
- Ansvarig institution
- Företagsekonomiska institutionen
Allmänt
Masterprogram i företagande och ledning - specialisering Marknadsföring.
Behörighetskrav
Kandidatexamen om 180 hp med minst 90 hp företagsekonomi.
Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.) Undervisningen sker på engelska varför mycket goda kunskaper i engelska är en förutsättning för att tillgodogöra sig utbildningen.
Undantag görs för inresande utbytesstudenter som endast behöver motsvarande 60 hp företagsekonomi, men 90 hp rekommenderas starkt. All undervisning sker på engelska varför mycket goda språkkunskaper i engelska är en förutsättning för att kunna tillgodogöra sig utbildningen.
Mål
Kursens mål är att underlätta studenternas utveckling av en djupare förståelse av samtida konsumentmarknadsföringsterminologi, särskilt när det gäller begrepp relaterade till interaktion mellan konsument och företag. Denna förståelse utgör en resursbas som studenten kan utnyttja när studenten skall hantera strategiska eller taktiska marknadsföringsscenarier i en komplex miljö. Efter att ha deltagit i kursen skall studenten kunna:
- förstå ett brett spektrum av samtida konsumentmarknadsföringsperspektiv, teorier och begrepp,
- kontrastera alternativa konsumentmarknadsföringsstrategier och deras relativa styrkor och svagheter,
- utnyttja sin kunskap och förståelse när studenten analyserar ett företags praktiska problem,
- presentera teoretiskt och empiriskt anpassad lösning till reella marknadsföringsproblem.
Innehåll
Studenterna kommer i kursen diskutera olika samtida konsumentmarknadsföringsstrategier, teorier och begrepp. Inom varje litteraturström kommer studenten att behöva samla data och presentera en egen studie i form av en rapport.
Studenterna delas in i grupper som kommer att arbeta tillsammans under hela kursen som ett marknadsföringsteam. Varje team kommer att arbeta med flera konsumentmarknadsföringsrelaterade uppdrag som kommer att presenteras i kursen. Teamen kommer också att undersöka ett större marknadsföringsproblem i syfte att finna en lösning som presenteras inför övriga studenter. Alla presentationer kommer att baseras på skriftliga forskningsrapporter. Rapporterna kommer att omfatta insamling och analys av såväl kvalitativa som enkätdata.
Undervisning
Undervisningen omfattar föreläsningar (inklusive gästföreläsningar ), seminarier (både teoretiska och praktiska) och handledning. Representanter från kommersiella företag deltar under flera kursmoment. Kursen ges på engelska.
Examination
Ett sammanfattande betyg ges på hela kursen, 7,5 hp.
Examination omfattar aktivt deltagande i kursen, samt skriftliga och muntliga uppgifter. Alla moment är obligatoriska. Examination omfattar både individuella och grupparbetsmoment. Betyget på hela kursen sätts efter en sammanvägning av de olika examinationsmomenten.
Betygskriterier redovisas i studiehandledningen som erhålls vid kursstart. De betygsgrader som används är väl godkänd (VG), godkänd (G), och underkänd (U). Examination som lämnas in efter utsatt tid bedöms inte, om inte särskilda skäl kan styrkas. Eventuella kompletteringar måste vara inlämnade senast vid den tidpunkt som anges i studiehandledningen. Om detta inte sker måste hela kursen (med alla examinationsmoment) göras om, vilket endast kan ske genom omregistrering på kommande kurstillfällen i mån av plats.
Uppsala universitet accepterar inte fusk och plagiat. Studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat anmäls till universitetets disciplinnämnd. De disciplinära åtgärderna är varning eller avstängning från studier under en begränsad tid.
OBS: Endast avslutad kurs kan ingå i examen.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2022
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2011
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2010
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2008